Silnik 1.9 16V TTID A19DTR o mocy 130KM należy do zaawansowanych turbodiesli Fiata/GM, szeroko stosowanych zarówno w Saabie 9-3, Oplu Astrze J, jak i Chevrolet Cruze. Czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik wykorzystuje technologię twin-turbo (bi-turbo), common rail Bosch, intercooler i napęd rozrządu paskiem, a jego atutami są niskie spalanie (średnio 5,3–6,3 l/100km) oraz wzorcowa elastyczność (maksymalny moment 320 Nm od 1750 obr./min). Użytkownicy chwalą wyważenie mocy, świetne osiągi w aucie kompaktowym (0–100 km/h w ok. 9,8 s), szybką reakcję na gaz i bardzo dobrą kulturę pracy, szczególnie przy wyższych prędkościach. Motor doceniany za niewielką awaryjność przy regularnych przeglądach i za taniość typowych napraw eksploatacyjnych – szeroka dostępność zamienników i tania regeneracja turbo. Do wad należy stosunkowo szybkie zapychanie DPF przy miejskiej jeździe, awaryjność EGR (zacinanie, zanieczyszczenie), stosunkowo wysoka wrażliwość na jakość paliwa (dotyczy głównie wtryskiwaczy) oraz typowe wycieki spod pokrywy zaworowej po 120–160 tys. km przebiegu. Znane są też przypadki szybszego zużycia dwumasy i sprzęgła po dynamicznej jeździe w mieście. Opinie mechaników: motor polecany głównie do tras lub umiarkowanego ruchu miejskiego – bardzo przyzwoity kompromis mocy do ekonomii, tani serwis i przyjazna obsługa podzespołów – lecz wymaga regularnych wymian oleju (co 10–15 tys. km) i dbałości o czystość układów dolotu i wydechu.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik SAAB 1.9 16V TTID 130KM A19DTR – Saab 9-3, Opel Astra,...