Silnik SSANGYONG 2.7 R5 XVT 186KM D27DTP – SsangYong Rexton, SsangYong Kyron, SsangYong Actyon – dane techniczne, opinie, wady i zalety

2.7 R5 XVT D27DTP to pięciocylindrowy turbodiesel zaprojektowany pod licencją Mercedesa, montowany w topowych SUV-ach SsangYonga: Rexton, Kyron oraz Actyon od początku lat 2000. To silnik rzędowy o pojemności 2696 cm³, z 20-zaworową głowicą, wtryskiem common rail Bosch, rozrządem napędzanym łańcuchem i turbo o zmiennej geometrii. W wersji XVT osiąga 186KM oraz 402Nm już od 1600 obr./min. Największą zaletą jest niebywała odporność na długotrwałe obciążenie – przebiegi 400–500 tys. km nie są wyjątkiem przy regularnym serwisie. Silnik bardzo dobrze radzi sobie z LPG/diesel, jest tani w obsłudze (wiele części zamiennych). Motor doceniany za imponującą elastyczność i charakterystyczny dźwięk „piątki”. Wady? Najwięcej problemów sprawia wtrysk Bosch – drogie w regeneracji wtryskiwacze, podatność na „wieszanie się” zaworu EGR oraz spore zużycie paliwa w wersjach z automatem (nawet 12–13 l/100 km w mieście). Znane są przypadki wycieków spod pokrywy zaworów, sporadycznie awarie turbosprężarki (często ujawniają się po 200–250 tys. km) oraz typowe dla koreańskich diesli drobne nieszczelności intercoolera. Użytkownicy zwracają uwagę na powolną pracę przy zimnym rozruchu oraz konieczność regularnego czyszczenia kolektora dolotowego. Jednostka chwalona za dużą żywotność pod warunkiem dbałości serwisowej (olej max co 12 tys. km, wymiana filtrów, typowe przepalenia DPF).