Silnik SUBARU 2.0 DIESEL BOXER 150KM EE20Z EURO5 – Subaru XV, Subaru Outback, Subaru Levorg – dane techniczne, opinie, wady i zalety

2.0 DIESEL BOXER 150KM EE20Z EURO5 to modernizowana jednostka Subarau, dostępna w nowych generacjach Forester, Outback, XV i Levorg od 2010 r. Konstrukcja oparta na poprzedniku (boxer, 1998 cm³, 16 zaworów, turbo, intercooler, rozrząd paskowy), lecz wyposażona w nowszy system wtrysku, zmodernizowaną głowicę i układy DPF (przystosowanie do normy EURO5). Największe zalety: jeszcze lepsza płynność pracy i niższe wibracje (lepiej wyważony wał), niskie zużycie paliwa (5,3–6,1 l/100 km) oraz bardzo cicha praca na biegu jałowym. Użytkownicy doceniają stabilność prowadzenia i odporność na gorszej jakości paliwo. Wady? Największa – wysokie zużycie oleju zwłaszcza przy jeździe autostradowej i konieczność częstego monitorowania poziomu. Udoskonalenia konstrukcyjne wyeliminowały większość problemów z wałem, ale nadal pojawiają się przypadki wycieków spod głowic przy przebiegach ok. 200 tys. km. Dłuższa eksploatacja w mieście powoduje szybkie zapychanie DPF – kosztowna regeneracja lub wymiana. Znane są także przypadki niedrożności kanałów chłodzenia oraz konieczność serwisowania turbosprężarki przy dłuższych przebiegach. Mechanicy rekomendują skracanie interwałów olejowych i regularną inspekcję układu chłodzenia oraz wtrysków. To silnik dla świadomych kierowców, ceniących kompromis pomiędzy nietuzinkową dynamiką boksera a charakterystyczną eksploatacją wymagającą dbałości o serwis.