Silnik SUBARU 2.0 DIESEL BOXER 150KM EE20Z EURO6 – Subaru XV, Subaru Outback, Subaru Levorg – dane techniczne, opinie, wady i zalety

2.0 DIESEL BOXER 150KM EE20Z EURO6 to finałowa i najbardziej dopracowana odsłona diesla typu bokser w Subaru – dostępna w ostatnich generacjach XV, Outback oraz Levorg. Pozostaje tu czterocylindrowy, przeciwsobny układ z 16-zaworową głowicą, turbo VTG, intercoolerem, napędem rozrządu na pasku i nowoczesnym common rail (Bosch), rozbudowany system oczyszczania spalin (DPF, EGR, SCR/AdBlue – w zależności od rynku). Silnik ten zapewnia moc 150 KM oraz do 360 Nm momentu obrotowego od 1600 obr./min, zachowując bardzo niskie spalanie (uwzględniane na poziomie 5,0–6,0 l/100 km). Największe plusy to jeszcze lepsza kultura pracy, minimalne wibracje i bardzo dobre osiągi również w SUV-ie. Użytkownicy doceniają ograniczenie zużycia oleju w porównaniu do wersji EURO4/5 i odporność na jazdę autostradową. Wady: silnik nadal pozostaje wrażliwy na jakość serwisu oraz regularność wymiany oleju, DPF łatwo zapchać przy miejskiej eksploatacji, a sporadycznie pojawiają się wycieki spod kolektora i przewodów turbo. Największą bolączką pozostaje serwis w Polsce – części do wersji EURO6 bywają trudno dostępne i kosztowne, a naprawa układów wtryskowych czy DPF wymaga fachowej wiedzy. Jednostka silnie rekomendowana do osób pokonujących długie trasy i dbających o idealny reżim serwisowy – bokser diesel Subaru w tej wersji to unikalne połączenie kultury, ekonomii i trwałości pod warunkiem świadomej eksploatacji.