Silnik 2.0 D-CAT 116KM (1CD-FTV) to pierwszy japoński diesel z systemem oczyszczania D-CAT, stworzony przez Toyotę głównie do modeli Avensis, Corolla Verso i RAV4 II. Czterocylindrowiec o pojemności 1995 cm³, 16-zaworowej głowicy DOHC, turbodoładowaniu ze zmienną geometrią, wtryskiem common rail Denso firmy istniejącej do dziś. Główne parametry: 116 KM przy 4000 obr./min, 280 Nm dostępnych od 2000 obr./min (w nowszych wersjach 295 Nm w zakresie 1800–2800). Największa innowacja to układ D-CAT, ograniczający emisję tlenków azotu i cząstek stałych poprzez katalizator i piąty wtryskiwacz. Największe plusy: bardzo cicha praca nawet zimą, rewelacyjnie niskie spalanie (średnio 5,6–6,8 l/100 km w Avensis), dobra elastyczność w trasie i mieście oraz ogromna trwałość mechaniki głównej, pod warunkiem przestrzegania reżimów obsługi. Silnik uchodzi za praktycznie niezniszczalny przy regularnych wymianach oleju (co max 10–12 tys. km) i dbaniu o wtryski. Wady to przede wszystkim: wysokie koszty serwisu układu D-CAT/DPF (regeneracja i wymiana filtra, awarie piątego wtrysku, zacięcia zaworu EGR), kosztowne naprawy pompy wysokiego ciśnienia oraz sporadyczne wycieki spod kolektora dolotowego w starszych egzemplarzach. Największym problemem dla użytkowników są błędy układu oczyszczania spalin (kontrolki Check, tryb awaryjny) oraz koszt wymiany DPF i piątego wtryskiwacza. Opinie kierowców są jednak wysoce pozytywne, jeśli auto serwisowane jest głównie w trasie i nie przeciąga się okresowych wymian. Zaletą jest bardzo mała awaryjność głównego bloku silnika, turbo i rozrządu. Silnik polecany jest na długie przebiegi autostradowe i rodzinne podróże, pod warunkiem dbałości o regularność serwisu i używania dobrej jakości olejów silnikowych.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik TOYOTA 2.0 D-CAT 116KM 1CD FTV – Toyota Avensis, Toyota Corolla...