Silnik TOYOTA 2.4 D 8V 79KM 2L II – Toyota Hiace, Toyota Hilux, Toyota Dyna – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.4 D 8V (2L II) to legendarna z punktu widzenia rynku niezawodności Toyota konstrukcja, stosowana szeroko w użytkowych Hiace, Hilux oraz Dyna od początku lat 80. po pierwszą dekadę XXI wieku. Żeliwna, ośmioklapowa czwórka o pojemności 2446 cm³, wolnossąca (dopiero późniejsze wersje z turbo) z mechanicznym wtryskiem i prostą głowicą. Parametry: 79 KM przy 4200 obr./min, moment 160 Nm przy 2400 obr./min. Główna zaleta – wytrzymałość na wszystko: gorszą ropę, brak serwisu, ekstremalne śniegi/piaski. Mechanicy zgodnie uznają ten silnik za niezniszczalny (znane są egzemplarze z przebiegami powyżej 800 tys. km). Użytkownicy podkreślają rekordowo tanie naprawy (każdy warsztat „ogarnia”), dostępność setek zamienników, prostą obsługę rozrządu i kompletny brak skomplikowanej elektroniki. Spalanie średnie: 7,5–9 l/100 km; samochód z tym silnikiem może być eksploatowany w trudnych warunkach bez stresu o usterki. Wady: dramatycznie słaba dynamika (szczególnie z ładunkiem), dużo hałasu, bardzo powolne nagrzewanie się wnętrza zimą, regularne wycieki spod pokrywy zaworowej oraz przewodów chłodzenia, przy długiej eksploatacji wycieki na uszczelnieniach wału. Przy zaniedbaniach często zużywa olej i wymaga sprawdzania kompresji przy większych przebiegach. W sumie to napęd legendarnie “pancerny” – do pracy, flot, busów i ciężkich warunków – nie do dynamicznej jazdy czy komfortu premium.