Silnik TOYOTA 2.4 TD 8V 90KM 2L T – Toyota Hiace, Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik TOYOTA 2.4 TD 8V 90KM 2L T jest uznawany za jeden z najbardziej legendarnych turbodiesli japońskiej marki z końca lat 80. i pierwszej połowy lat 90. Występował w szerokiej gamie modeli użytkowych i terenowych – od niezniszczalnych Hiluxów, przez Hiace, po niektóre wersje Land Cruisera (przede wszystkim serie 70 i 90). To czterocylindrowa, 8-zaworowa jednostka o pojemności 2446 cm³, ze zintegrowanym turbo (bez zmiennej geometrii) oraz klasycznym wtryskiem rozdzielaczowym. Maksymalna moc 90 KM uzyskiwana jest przy 4000 obr./min, a moment 205 Nm przy 2400 obr./min. W praktyce motor słynie z wytrzymałości – przypadki przejechania 500 tys. km bez remontu nie są rzadkością, jeśli silnik nie był przegrzewany i systematycznie wymieniano olej oraz filtry. Opinie użytkowników podkreślają fenomenalną odporność mechaniczną, bezproblemowość eksploatacji, prostą naprawę (każdy stary warsztat „zna” ten silnik) oraz tani dostęp do części zamiennych. Motor wykazuje się bardzo dużą wytrzymałością przy jeździe z pełnym obciążeniem, w ekstremalnych warunkach klimatycznych, i podczas ciągłej pracy na biegu jałowym – co sprawdziło się w autach ekspedycyjnych i firmowych flotach w krajach rozwijających się. Wady? Przede wszystkim przestarzała, powolna charakterystyka – dynamika przy wyprzedzaniu i na autostradzie nie zachwyca (o dorównaniu nowoczesnym dieslom nie ma mowy). Silnik jest głośny, drgający, a w chłodne dni długo się nagrzewa. Notoryczne są też wycieki spod pokrywy zaworowej i wycierające się przewody turbo. Kolejnym problemem są typowe pęknięcia głowicy po przegrzaniu (polecane wymiany płynu chłodniczego i „niekatująca” jazda w lecie), a także korodujące świece żarowe czy pękające węże podciśnieniowe. Opinie mechaników i flot są zgodne – 2L-T jest nie do zdarcia przy typowej, oldschoolowej obsłudze, jednak w XXI wieku ustępuje dynamiką, komfortem, kosztami regeneracji nowoczesnym konstrukcjom. Najlepszy wybór dla tych, którzy potrzebują auta… na całe życie i nie oczekują wyścigowych wrażeń z jazdy.