Silnik TOYOTA 2.5 D-4D 95KM 117KM 2KD FTV – Toyota Hilux, Toyota Hiace, Toyota Fortuner – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Jednostka TOYOTA 2.5 D-4D o kodzie 2KD-FTV to synonim nowoczesności w gamie Toyoty od początku XXI wieku. Montowana była szeroko w Hiluxach, Hiace’ach, minivanach oraz SUV-ie Fortuner z czołowych rynków Azji i Europy. Motor ma pojemność 2494 cm³, 16-zaworową głowicę, common rail Denso oraz turbo ze zmienną geometrią w mocniejszych odmianach 117KM (95KM to wersja ze stałą geometrią). Oferuje moment 260–343 Nm już od 1600 obr./min, co gwarantuje przyzwoitą elastyczność nawet w mocno załadowanym pick-upie. Największe plusy: bardzo dobra kultura pracy (jak na japońskiego diesla), niskie spalanie (6,7–8,3 l/100 km przy rozsądnej jeździe Hiluxem), szeroka dostępność części, odporność na gorsze paliwo, szybki rozruch zimą oraz łatwość obsługi serwisowej. Główne atuty to sprawdzona, wytrzymała mechanika – jednak tylko wtedy, gdy regularnie wymienia się olej i filtry paliwa. Użytkownicy chwalą praktyczną bezawaryjność głównego bloku (przebiegi 300–400 tys. km bez naprawy rozrządu nie są rzadkością) oraz wygodną jazdę w trasie i terenowych wyprawach. Wady: najczęstsze są problemy z DPFem i EGR po długiej pracy w mieście (trasa zalecana przynajmniej raz na dwa tygodnie), szybka degradacja wtrysków common rail przy tankowaniu taniego ON, wycieki spod pokrywy zaworowej, sporadycznie awarie układów turbo (przeciągane wymiany oleju) oraz pękające uszczelki pod głowicą po przegrzaniu. Mechanicy wskazują też na kosztowne naprawy napinaczy rozrządu i często pojawiające się czujniki błędów (np. ciśnienia doładowania). Opinie użytkowników są bardzo pozytywne pod kątem kosztów i dostępności serwisu. To idealny silnik dla flot, służb terenowych i wymagających rodzin – wytrzymały, przewidywalny i stosunkowo tani w długotrwałej eksploatacji, pod warunkiem rygorystycznego podejścia do przeglądów i jakości paliwa.