Silnik TOYOTA 4.2 R6 D 12V 135KM 1HZ – Toyota Land Cruiser, Toyota Coaster, Toyota Mega Cruiser – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik TOYOTA 4.2 R6 D 12V 135KM 1HZ to absolutna legenda globalnej motoryzacji – uważany za jeden z najtrwalszych silników diesla na świecie. Rzędowa szóstka o pojemności 4164 cm³, 12-zaworowa głowica OHV, klasyczny wtrysk mechaniczny (pompa wtryskowa), brak turbo i rozbudowanego osprzętu – ta prosta mechanika zapewnia moc 135KM i moment 285 Nm przy 2000 obr./min. Motor ten stosowany był w najcięższych Land Cruiserach serii 70, busach Coaster, a także w rzadkich Mega Cruiserach (wojskowych). Największe atuty: legendarna trwałość bloku – przebieg powyżej 700 tys. km bez remontu głównego nie jest niczym niespotykanym, doskonała odporność na fatalne paliwo oraz praca w ekstremalnej temperaturze. Mechanicy i użytkownicy zgodnie twierdzą, że to silnik nie do zdarcia – zalany byle jakim ON, przegrzany, jeżdżony bez oleju potrafi wrócić do serwisu na kołach. Ogromna łatwość napraw, tanie części eksploatacyjne, całkowity brak elektroniki to cechy idealne do zastosowań ekspedycyjnych i terenowych. Wady: archaiczne osiągi (0–100 km/h zwykle ponad 16–18 s w Land Cruiserze), wysoka masa silnika, duże opory, bardzo duże zużycie paliwa przy szybkiej jeździe (do 13 l/100 km w SUV-ie). Dodatkowo: powolne nagrzewanie zimą, wyraźny hałas przy wyższych obrotach, wycieki spod pokrywy zaworowej oraz konieczność czyszczenia pompy co 250 tys. km. Najistotniejszą wadą jest głośna i przestarzała praca, lecz dla osób szukających napędu na całe życie trudno o coś lepszego. 1HZ to motor dla prawdziwych miłośników prostoty i długowieczności.