4.2 R6 TD 12V 167KM 1HD-T to pierwszy w historii Toyoty sześciocylindrowy turbodiesel z rodziny Land Cruiser – spotykany głównie w modelach HDJ80 i rzadziej w HZJ79/81. Motor ma poj. 4164 cm³, głowicę SOHC 12V (2 zawory na cylinder), wtrysk mechaniczny (pompa), turbo bez zmiennej geometrii i żeliwny blok o grubej ściance. Silnik uzyskuje moc 167KM przy 3600 obr./min i moment aż 362Nm (od 1800 obr./min), oferując świetną elastyczność i kapitalną możliwość holowania dużych przyczep. Największe zalety: wytrzymałość mechaniki (przebiegi powyżej 600 tys. km przy dobrym serwisie są normą), minimalna awaryjność głównej mechaniki, szeroka tolerancja na złej jakości paliwo, rewelacyjna odporność na przegrzanie, wyśmienite właściwości jezdne w terenie i trasie. Silnik dobrze znosi długotrwałą jazdę pod wysokim obciążeniem (np. wyprawy przez pustynię, holowanie camperów, ładunków lawetowych itp.). Wady są niewielkie – głównie wycieki spod pokrywy zaworowej i turbiny po większych przebiegach, powolne nagrzewanie się zimą, wyraźny hałas i drgania przy wysokich obrotach oraz wyczuwalna przestarzałość na tle nowych diesli (brak dynamicznego wyprzedzania w stylu nowoczesnych silników). Mechanicy podkreślają także konieczność cyklicznej regeneracji pompy wtryskowej i turbo przy przebiegu powyżej 350 tys. km. Użytkownicy są zgodni – to motor nie do zdarcia, tworzący legendę bezawaryjności i niezawodności Toyoty.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik TOYOTA 4.2 R6 TD 12V 167KM 1HD T – Toyota Land...