Silnik VOLVO 1.9 DI 102KM D4192T4 – Volvo S40, Volvo V40, Mitsubishi Carisma – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik VOLVO 1.9 DI 102KM D4192T4 to udana propozycja szwedzkiej marki do modeli S40, V40 oraz Mitsubishi Carisma (kooperacja z Mitsubishi sprawiła, że silnik dostępny jest w różnych konfiguracjach). To czterocylindrowy diesel o pojemności 1870 cm³, wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku oraz turbo o stałej geometrii. Moc maksymalna wynosi 102 KM przy 4000 obr./min, moment obrotowy zaś to solidne 215 Nm przy 1750 obr./min. Zaletą jednostki jest stosunkowo niskie spalanie (realia eksploatacyjne 5,2–6,5 l/100 km), szeroki zakres użytecznego momentu oraz bardzo dobra trwałość głównej mechaniki – znane są przebiegi przekraczające 400 tys. km bez remontu bloku i głowicy. Użytkownicy doceniają silnik za proste naprawy (rozrząd na pasku, łatwy dostęp osprzętu), niskie koszty eksploatacji, szerokie możliwości regeneracji pompy wtryskowej i turbo oraz dostępność części. Wady: kultura pracy na zimno pozostawia sporo do życzenia (spory hałas i drgania), podatność na wycieki z przewodów paliwowych i turbiny przy dużych przebiegach, okresowe awarie zaworu EGR i nagar w kolektorze. Mechanicy uczulają na konieczność wymian rozrządu co max 90 tys. km oraz regularne czyszczenie układu dolotowego. Przy pracy na tanim paliwie pojawiają się problemy z wtryskiwaczami i czujnikami, ponadto długie postoje i jazda wyłącznie miejska prowadzą do przyspieszonego zużycia alternatora czy EGR. Silnik D4192T4 jest bardzo ceniony za bezawaryjność i dobre osiągi – idealny do długich tras, mniej do miasta.