Silnik VOLVO 2.0 D4 16V DRIVE SCR 190KM D4204T12 – Volvo V60, Volvo XC60, Volvo S90 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Volvo 2.0 D4 16V DRIVE SCR 190KM D4204T12 to najmocniejszy przedstawiciel nowej generacji diesli Volvo (modułowa platforma VEA). Jednostka o pojemności 1969 cm³, turbo VTG, 16-zaworowa głowica, wtrysk common rail i rozbudowany układ SCR/DPF (spełnia normy Euro 6d-temp). Parametry: 190 KM przy 4250 obr./min, moment 400 Nm w zakresie 1750–2500 obr./min. Atuty: bardzo mocne osiągi (przyspieszenie do 100 km/h w V60 – 7,5 s), znakomita dynamika i rezerwa momentu na trasie czy autostradzie, bardzo oszczędny napęd (realnie 5,7–7,0 l/100 km). Motor ceniony za wyciszenie, świetną współpracę z automatem 8-biegowym, niską awaryjność głównej mechaniki i komfort jazdy nawet z dużym obciążeniem. Mechanicy zwracają uwagę na przewidywalny serwis (dużo zamienników, tania wymiana rozrządu), ale zalecają cykliczne czyszczenie EGR, wypalanie DPF na trasie i regularne przeglądy systemu AdBlue (regeneracja pompki i czyszczenie przewodów). Główne wady to typowe: szybkie zapychanie DPF przy miejskiej eksploatacji, sporadyczne awarie czujników NOx, wycieki spod pokrywy zaworowej i wyższy koszt wymiany filtra AdBlue po 200 tys. km. Użytkownicy podkreślają niski hałas, łatwość rozruchu w zimę i bardzo niską awaryjność głównej mechaniki. Silnik 2.0 D4 D4204T12 to wzór w relacji osiągi/spalanie/przewidywalność serwisu w klasie premium diesli.