Silnik VW 1.9 D 8V 60KM EA827 – Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volkswagen Jetta – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik VW 1.9 D 8V 60KM EA827 to symbol prostoty i niezawodności niemieckiej motoryzacji, produkowany w różnych wersjach od końca lat 80. po początek XXI wieku. Stosowany w masowych modelach Grupy VW: Golf II/III, Passat B3/B4, Jetta. To czterocylindrowy wolnossący diesel o pojemności 1896 cm³, z prostą 8-zaworową głowicą, żeliwnym blokiem i wtryskiem pośrednim. Osiąga 60 KM przy 4200 obr./min, a moment 124 Nm przy 2400 obr./min. Największą zaletą jest niemal absolutna odporność na zaniedbania serwisowe – silniki wytrzymywały nawet 500–600 tys. km przebiegu bez remontów, zakładając regularną wymianę oleju i filtrów. Ekonomia – w Golfie/Passacie typowe spalanie wynosiło 5–6 l/100 km w trasie, 6–7 l w mieście. Użytkownicy cenią bardzo prostą konstrukcję, łatwość samodzielnych napraw, szeroką dostępność części zamiennych oraz bardzo niskie koszty utrzymania. Zaletą jest odporność na niskiej jakości paliwo i niezawodność nawet przy wieloletniej eksploatacji. Wyciszenie kabiny i kultura pracy są bardzo przeciętne – silnik jest głośny, wyraźnie wibruje na biegu jałowym i cechuje się ospałością przy ruszaniu. Wadą jest także niemal zerowa dynamika – przyspieszenie do 100 km/h często przekraczało 17 sekund, a wyprzedzanie wymagało planowania. Problematyczne bywają wycieki spod pokrywy zaworowej, zużycie pompy wtryskowej po dużych przebiegach i szybkie korodowanie osprzętu. Mimo to silnik 1.9 D EA827 do dziś uchodzi za niezniszczalny – ideał do taniego auta miejskiego, flot czy krajów o słabej infrastrukturze warsztatowej. W opinii wielu kierowców był to najprostszy i najbardziej długowieczny diesel w historii VW.