Silnik VW 1.9 TD 8V 68KM EA827 – Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volkswagen Vento – dane techniczne, opinie, wady i zalety

VW 1.9 TD 8V 68KM EA827 to rozwinięcie klasycznego diesla koncernu – turbodoładowana wersja wolnossącego 1.9 D, produkowana głównie w latach 1992–2000. Stosowana w Golfie III/Vento, Passacie B4, wersjach użytkowych. Silnik 1896 cm³, 8 zaworów, prosta turbosprężarka bez intercoolera, żeliwny blok, mechaniczna pompa wtryskowa Bosch, rozrząd na pasku. Moc 68 KM przy 4000 obr./min, moment 133 Nm od 2200 obr./min. Największe plusy – wytrzymałość przy nawet kiepskim paliwie, tania obsługa, niezawodność mechaniki głównej, umiarkowane spalanie na poziomie 5,5–7,2 l/100 km (w mieście do 8 l). Wielu użytkowników chwaliło nieco lepszą dynamikę względem „wolnossaka”, wyraźną poprawę przyspieszeń i lepsze zachowanie w długich trasach – łatwiej wyprzedzać, silnik lepiej radził sobie z dodatkowym obciążeniem. Prosta turbosprężarka była tania w regeneracji, a wymiana rozrządu czy pompy należała do rutynowych, niedrogich operacji warsztatowych. Wady – silnik bywał głośny, przy wyższych przebiegach pojawiały się wycieki spod pokrywy zaworowej i przewodów turbo; w autach z zaniedbaną obsługą padała pompa wtryskowa; często pojawiało się też nagarowanie kolektora dolotowego. Najbardziej uciążliwe były przestoje zimowe – silnik ciężko odpalał przy silnych mrozach. Turbina nie wytrzymywała ekstremalnego przegrzewania (jazda non stop na wysokim obciążeniu), lecz była względnie tania w naprawie. Użytkownicy oraz mechanicy zgodnie podkreślają – to diesel dla tych, którzy chcą taniej jazdy, prostoty i trwałości, rezygnując z komfortu i sportowych aspiracji. Niskie koszty utrzymania, spora elastyczność, szeroka baza zamienników – oto główne argumenty za wyborem 1.9 TD.