Silnik VW 2.0 TDI 16V CR 84KM 102KM EA189 – Volkswagen Caddy, Volkswagen Transporter, Volkswagen Golf – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik VW 2.0 TDI 16V CR 84/102KM (EA189) reprezentuje drugą generację diesli Common Rail, będącą filarem VW Caddy, Golfa, Transportera T5/T6 od końca lat 2000. Motor 1968 cm³, 16-zaworowa głowica, rozrząd paskowy, turbo o zmiennej geometrii (VTG w mocniejszej wersji), intercooler, nowoczesny EGR, DPF i układ common rail Bosch. Moc: 84 (340 Nm)/102 KM (250 Nm), dostępność momentu od 1500 obr./min. Zalety: bardzo przyzwoita dynamika (nawet w słabszych modelach), stosunkowo cicha praca (w porównaniu ze starszymi TDI PD), bardzo niskie spalanie w mieście i trasie – realne 5,5–7,7 l/100 km (Transporter 7,6–8,5 l). Użytkownicy doceniają uniwersalność, znakomite nagrzewanie kabiny i przewidywalny koszt serwisu przy regularnych przeglądach (olej co 15 tys. km!). Współczesny CR zyskał też łatwiejszy rozruch w mrozie oraz dużo lepsze reakcje na gaz. Najczęstsze bolączki tej generacji: szybkie zapychanie DPF przy wyłącznym użytkowaniu miejskim, awarie zaworów EGR, sporadyczne wycieki turbo po 180–220 tys. km, a w niektórych rocznikach problematyczne wtryskiwacze Siemens. Do minusów należy też wrażliwość układu CR na kiepskie paliwo oraz kosztowna wymiana napędu rozrządu – wymaga doświadczenia warsztatu. Mechanicy zalecają trasy i regularne regeneracje DPF – wówczas jednostka ta bez trudu przekracza 350–400 tys. km bez napraw głównej mechaniki. Opinie użytkowników: bardzo dobre – silnik chwalony za sprawność w długich trasach i bezpieczeństwo „flotowe”, choć nieco mniej trwały niż legendarne PD.