Silnik VW 2.0 TDI 16V MHEV 163KM DTNA to jednocześnie klasyczny diesel i nowoczesny napęd mild hybrid (MHEV), wprowadzony do gamy Volkswagena z myślą o coraz bardziej restrykcyjnych normach emisji i oczekiwaniu rynku na niższe spalanie. Motor ten stosowany jest w takich modelach jak Volkswagen Tiguan, Arteon oraz Audi A5 (głównie po 2020 roku). Technicznie to czterocylindrowa, szesnastozaworowa konstrukcja EVO generacji, o pojemności 1968 cm³ i wtrysku common rail czwartej generacji. Maksymalna moc wynosi 163 KM przy 3750 obr./min, a moment 360 Nm dostępny jest już od 1600 obr./min. System MHEV 48V działa jako rozrusznik-alternator, obsługuje funkcję żeglowania oraz rekuperacji i zapewnia dodatkowy moment przy niskich obrotach, ograniczając zauważalnie zużycie paliwa (średnio 4,6–6,0 l/100 km w realu). Zalety: bardzo wysoka elastyczność (auto sprawnie przyspiesza nawet z pełnym obciążeniem lub przy wyprzedzaniu), szybkie nagrzewanie kabiny, cicha praca i prawie niewyczuwalnie działający start-stop MHEV, bardzo dobre opanowanie hałasu nawet w SUV-ach jak Tiguan. Motor uchodzi za trwały – do przebiegu 200 tys. km przy regularnych wymianach (co 15 tys. km) nie sprawia znaczących problemów. Wady? Najczęściej użytkownicy wskazują na skomplikowanie osprzętu (MHEV, EGR, SCR), szybkie zapychanie DPF przy wyłącznie miejskiej eksploatacji, okazjonalne awarie AdBlue i drogie naprawy osprzętu elektrycznego po okresie gwarancyjnym. Mechanicy zauważają, że system ten wymaga wysokiej jakości oleju Longlife III i unikania przedłużania interwałów. Sporadycznie pojawiają się wycieki spod pokrywy zaworowej przy długich przebiegach i usterki drobnych czujników. Opinie rynku pozostają pozytywne: silnik doceniany za świetną ekonomię, dynamikę, bardzo dobre wygłuszenie, wygodę dynamicznych startów oraz niezły potencjał do tuningu „softowego” (do ok. 190–200 KM bez zwiększonego ryzyka).
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik VW 2.0 TDI 16V MHEV 163KM DTNA – Volkswagen Tiguan, Volkswagen...