Silnik VW 2.0 TDI 16V MHEV 204KM DTPA – Volkswagen Passat, Volkswagen Arteon, Audi Q5 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Volkswagen 2.0 TDI MHEV 204KM DTPA to zaawansowany silnik diesla, łączący nowoczesną technologię mild hybrid (system 48V) z popularną serią TDI. Montowany jest w modelach Passat, Arteon oraz Audi Q5 i większych autach klasy średniej-premium grupy VW. Sercem silnika jest czterocylindrowy blok o pojemności 1968 cm³, wyposażony w dwa wałki rozrządu, turbo VGT oraz piezoelektryczne wtryski czwartej generacji. Maksymalna moc: 204 KM przy 4200 obr./min, moment: 400 Nm w zakresie 1750–3000 obr./min. System MHEV pozwala na ograniczenie spalania oraz płynniejsze ruszanie/zatrzymywanie auta – użytkownicy realnie notują spalanie 5,2–6,8 l/100 km w codziennej jeździe nawet ciężkimi modelami. Atuty: świetna dynamiczność (Passat rozpędza się do setki w ok. 7,6 s), bardzo wysoka kultura pracy (cichość, płynne reakcje na gaz), szybkie nagrzewanie wnętrza, skuteczny start-stop oraz bardzo dobra współpraca z automatycznymi skrzyniami DSG i napędem 4Motion. Wielu użytkowników podkreśla pozytywne zaskoczenie elastycznością – nawet przy wysokich prędkościach nie brakuje mocy, a silnik spełnia normy Euro 6d. Wady: największy minus to koszt serwisu osprzętu (MHEV, DPF, EGR, AdBlue) – po upływie gwarancji awarie są kosztowne, a zaniedbania (przeciągane wymiany oleju) mogą skutkować drogimi naprawami turbo i DPF. Znane są przypadki usterkowania czujników NOx, sporadyczne awarie przewodów chłodzenia i wycieki spod pokrywy zaworowej po ponad 150 tys. km. System MHEV (rozrusznik-alternator, akumulator 48V) po ok. 120–160 tys. km może wymagać wymiany podzespołów – to droższe niż w prostych dieslach. Opinie? Bardzo pozytywne – podkreślana jest dynamika, oszczędność, komfort jazdy i profesjonalnie zestopniowana skrzynia DSG, a także korzystny stosunek mocy do spalania. Silnik dla kierowców trasowych, flotowych lub wymagających, którzy cenią osiągi i komfort, przy zachowaniu dyscypliny w serwisie i stosowaniu tylko wysokiej jakości paliw/olejów.