Silnik VW 4.2 V8 TDI 32V 382KM 385KM EA898 – Audi A8, Audi Q7, Volkswagen Touareg – dane techniczne, opinie, wady i zalety

VW 4.2 V8 TDI 32V EA898 w odmianie 382KM/385KM to szczytowe osiągnięcie inżynierii grupy VW z lat 2013–2018 – montowana w topowych SUV-ach i limuzynach Audi A8 D4, Audi Q7 oraz Touaregu. Motor 4163 cm³, 32-zaworowa głowica typu DOHC, twin-turbo VTG, najnowszy układ wtrysku Common Rail (Bosch 2000 bar), intercooler i nowoczesny SCR/AdBlue. Moc: 382 lub 385KM (zależnie od rynku/roku), moment do 850 Nm (przy 2000 obr./min). Najważniejsze plusy: genialna dynamika (0–100 km/h nawet poniżej 5,0 s w A8 L), niemal „benzynowa” kultura pracy, świetny komfort, miękkość i niewiarygodna elastyczność nawet przy bardzo wysokich prędkościach. Użytkownicy chwalą silnik za wyciszenie kabiny, szybkie nagrzewanie, trwałość osprzętu napędu oraz odporność na obciążenia w długiej trasie. Mechanicy podkreślają, że regularny serwis pozwala cieszyć się rewelacyjną dynamiką przez setki tysięcy kilometrów – o ile nie zaniedba się wymian rozrządu i filtracji oleju. Wadą są wysokie koszty napraw turbo, sporadyczne wycieki spod pokrywy zaworowej, awarie EGR i czujników NOx, a w starszych egzemplarzach – zużycie automatu Tiptronic/Quattro przez ogromny moment. Silnik wymaga paliwa premium, częstych serwisów i bardzo dobrego ASO. To jednostka dla wymagających, oferująca luksus, moc, ciszę i niesamowitą długowieczność pod warunkiem bieżącej opieki. Dla flot klasy premium i entuzjastów „diesel power”.