ALFA ROMEO TONALE 1.6 VGT D 16V 131KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Tonale 1.6 VGT D 16V 131KM to jedyna wysokoprężna wersja crossovera oferowana z myślą o rynkach wymagających elastyczności i niskich kosztów eksploatacji. Silnik 1.6 diesel z turbosprężarką o zmiennej geometrii osiąga 131 KM i 320 Nm, dzięki czemu auto przyspiesza do 100 km/h w ok. 10,1 sekundy i zapewnia bardzo wysoką kulturę pracy oraz ponadprzeciętną elastyczność podczas jazdy z pełnym obciążeniem. Największym atutem tej jednostki jest bardzo niskie spalanie – na trasie można osiągać wyniki na poziomie 5-5,5 l/100 km, a miejskie użytkowanie nie przekracza 7 litrów. Model docenia się za odporność na krótkie trasy i trwałość przy serwisie zgodnym z zaleceniami, a nowoczesna automatyczna skrzynia biegów działa płynnie i bez zwłoki. Mankamenty konstrukcyjne to typowe przypadłości współczesnych diesli: regularnie trzeba dopalać DPF (polecane są dłuższe trasy), zadbać o dobrą jakość paliwa, kontrolować poziom oleju i pilnować terminowego serwisu. Trafiają się sporadyczne przypadki awarii układu EGR, wycieków płynu chłodzącego oraz zapchanych wtryskiwaczy, szczególnie w autach eksploatowanych wyłącznie w mieście. Elektronika w tej wersji bywa mniej problematyczna niż w odmianach mild hybrid, lecz użytkownicy raportują drobne błędy komputerów pokładowych i losowo pojawiające się komunikaty o układach parkowania lub radaru tempomatu. Zawieszenie Tonale 1.6 VGT D jest kompromisowe – dobrze radzi sobie z nierównościami, dając poczucie pewności także na krętych drogach. Model ten stanowi optymalny wybór dla tych, którzy jeżdżą wiele, cenią sobie niski koszt paliwa i chcą unikać miejskich wad diesla, jednocześnie nie rezygnując z prestiżu i nowoczesności włoskiego crossovera.