AUDI 80 B3 1.9 D 68KM 1Y – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi 80 B3 1.9 D 68KM z oznaczeniem silnika 1Y to wersja napędzana jednym z najbardziej pancernych diesli końca lat 80. i początku 90. Silnik ten jest prostą, czterocylindrową jednostką wolnossącą, która stała się synonimem oszczędności i trwałości. Jej podstawowe atuty to legendarna żywotność: regularnie serwisowane egzemplarze bez problemu przekraczają przebiegi 500–700 tys. km bez remontu generalnego. Sam motor wykazuje się dużą odpornością na zaniedbania – nawet przy sporadycznej obsłudze „przełknie” słabszej jakości paliwo i nadal bezproblemowo odpala, choć głośno i twardo pracuje na biegu jałowym. Za największe plusy tej wersji uznaje się niskie spalanie (4,5–6,0 litrów w trasie), banalnie prostą obsługę mechaniki i dostępność tanich części. Układ wtryskowy jest mechaniczny, bez elektroniki, co wyklucza usterki sterowników, a ewentualne naprawy są szybkie i tanie. W prowadzeniu Audi 80 z dieslem 1.9 jest spokojne, lecz bardzo powolne: osiągi są dość skromne (przyspieszenie do 100 km/h trwa niemal 18 sekund – to wynik godny klasycznych samochodów użytkowych). Na plus liczy się jednak solidne zawieszenie – niezbyt komfortowe na dziurawych drogach, lecz odporne na ubytki i wytrzymujące duże przebiegi. Wadą tej odmiany są trudności z rozruchem podczas dużych mrozów, szczególnie przy zaniedbanych świecach żarowych lub starym akumulatorze. Wiekowe pompy wtryskowe potrafią się pocić, a po latach można też spodziewać się wycieków z uszczelek i miejsc łączeń przewodów paliwowych. Po stronie blacharki zaskakuje nadprzeciętna odporność na korozję – ocynkowane elementy nadwozia wytrzymują dziesięciolecia z minimalnymi ogniskami rdzy na progach i nadkolach. Wnętrze jest proste, funkcjonalne i solidnie wykonane, choć plastiki bywają twarde, a fotele pozbawione są większego wyprofilowania. Elektronika właściwie nie istnieje, co sprzyja bezawaryjności, a jeszcze po latach centralny zamek czy podstawowe wskaźniki działają jak należy. To auto dedykowane osobom szukającym niezawodnego, taniego w utrzymaniu środka transportu, dla których jest istotna trwałość i minimalizm, a nie dynamika jazdy czy nowoczesne bajery.