Audi A1 8X 2.0 TDI CR 143KM CFHD to rzadko spotykana wersja tego kompaktowego hatchbacka – niszowa odmiana, która najlepiej trafia do kierowców poszukujących nietuzinkowego połączenia osiągów, ekonomii i prestiżu. Dwulitrowy diesel CR o mocy 143 KM uchodzi za bardzo zaawansowaną konstrukcję, bazującą na jednostkach wykorzystywanych w większych modelach Audi czy Volkswagena. Oferuje świetne osiągi – przyspieszenie poniżej 8,5 s do 100 km/h oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm, co sprawia, że niewielka A1-ka z tym silnikiem wyprzedza żwawo nawet na autostradzie i doskonale spisuje się przy dynamicznej jeździe. Wysoki moment dostępny jest od niskich obrotów, co poprawia komfort jazdy w mieście i poza nim. Spalanie pozostaje bezkonkurencyjne – w trasie auto potrafi spalić zaledwie 4,5–5,5 l/100 km, a nawet w miejskich korkach trudno jest przekroczyć 7 litrów. Oprócz ekonomiczności trzeba docenić świetne wyważenie, dobre zawieszenie (nieco sztywniejsze niż w słabszych odmianach) oraz wysokiej klasy wyposażenie – manualna bądź automatyczna skrzynia, wygodne fotele, klimatyzacja, multimedia. Wady tej wersji dotyczą głównie kosztów serwisowych – trzeba pamiętać o regularnej wymianie filtra DPF i pilnować momentu serwisowania rozrządu (zalecane co 180 tys. km lub 5 lat). Typowe są również awarie zaworu EGR, przypadki zapychania DPF przy długotrwałej jeździe na krótkich odcinkach oraz, przy większych przebiegach, zużycie wtryskiwaczy. Niejednokrotnie po 200 tys. km diesel może wymagać kosztownej regeneracji turbosprężarki. Komfort jazdy stoi na wysokim poziomie, choć dynamiczna charakterystyka zawieszenia odbija się na tłumieniu ubytków asfaltu. Całość uzupełnia niezła odporność na rdzę i praktyczność w obsłudze. Audi A1 2.0 TDI CR 143KM można polecić kierowcom często pokonującym dłuższe trasy lub oczekującym mocnego, a przy tym oszczędnego napędu w kompaktowym nadwoziu.