AUDI A2 1.2 TDI 61KM PD ANY – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A2 1.2 TDI 61KM PD ANY to absolutny pionier w kwestii ekologicznej motoryzacji początku XXI wieku. To jeden z pierwszych produkcyjnych samochodów skonstruowanych z myślą o maksymalnej oszczędności paliwa – wyjątkowa, samonośna karoseria z aluminium (ASF), niska masa całkowita (ok. 900 kg) i zaawansowany, trzycylindrowy diesel z pompowtryskiwaczami zapewniły mu rozpoznawalność jako „auto 3 litry” (średnie spalanie poniżej 3 l/100 km w trasie było realne). Plusem tej wersji jest ekonomia: przy spokojnej jeździe poza miastem bez trudu osiągniesz zużycie 2,8–3,5 l/100 km, rekordy to nawet poniżej 3 l. Komfort jazdy jest mocno spartański: A2 1.2 TDI był wyposażony tylko w podstawowe udogodnienia (aby ograniczyć masę i zużycie energii), a automat (skrzyżowanie klasycznej skrzyni manualnej z elementami automatyki) działa dość powoli i wymaga przyzwyczajenia. Wnętrze jest przestronne, funkcjonalne, z przesuwaną tylną kanapą i dobrą widocznością. Wady – to przede wszystkim bardzo wysokie koszty napraw układu napędowego: zbędne przyzwyczajenia (dynamiczna jazda, jazda na półsprzęgle) prowadzą do szybkiego zużycia zespołu sprzęgła, dwumasy i aktuatora automatu. Dostępność części do tej wersji jest coraz bardziej ograniczona. Użytkownicy skarżą się także na awarie instalacji elektrycznej (czujniki, wskaźniki, komputer pokładowy), typowe są wycieki oleju spod turbo i szybkie zużycie uszczelnień turbo. Niskie temperatury i wiek auta potrafią zniszczyć elementy układu hamulcowego oraz zawieszenia (lekkie auto szybciej dobija amortyzatory i tuleje). Karoseria jest odporna na rdzę, ale naprawy blacharskie są bardzo kosztowne. Audi A2 1.2 TDI to propozycja dla pasjonatów, kolekcjonerów i ekologów, akceptujących specyficzną charakterystykę eksploatacyjną i wysokie koszty utrzymania w zamian za niepowtarzalną ekonomię.