AUDI A2 1.4 TDI 90KM PD ATL – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A2 1.4 TDI 90KM z silnikiem ATL to usportowiona wersja diesla w linii A2, charakteryzująca się jeszcze lepszymi osiągami niż bazowy TDI (100 km/h w nieco ponad 10 sekund) i bardzo niskim spalaniem na poziomie 5–5,5 l/100 km w mieście i 4 w trasie. Motor ATL wyposażony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz intercooler – daje to większą elastyczność, wyższy moment i przyjemniejsze doznania przy codziennej jeździe. Plusem jest trwałość jednostki, choć przyspieszona dynamika skłania do szybszego zużycia sprzęgła i turbo. Model 1.4 TDI 90KM znany jest z podatności na tuning mechaniczny, ale każda modyfikacja wymaga dobrego serwisu. Do wad należy zaliczyć podatność na awarie turbosprężarki (więcej elementów ruchomych, większy stres cieplny), wycieki oleju z układu doładowania i typowe bolączki trzycylindrowych diesli: wibracje, głośniejszą pracę i skłonność do zalewania dolotu olejem. Awarii mogą ulec wtryskiwacze PD – regeneracje bywają kosztowne. Zawieszenie, choć proste w budowie, w usportowionych wersjach szybciej się zużywa. Komfort jazdy na polskich drogach oceniany jest jako spartański – twardo, sztywno, ale przewidywalnie w zakrętach. Nadwozie (ASF) tak jak w innych wersjach wymaga specjalistycznych napraw. Wnętrze ergonomiczne, ale narażone na sporadyczne awarie elektryki i drobiazgi wyposażenia. Audi A2 1.4 TDI 90KM ATL to wybór dla osób lubiących dynamiczne diesle, świadomie akceptujących koszty napraw i długofalowe zalety aluminiowego nadwozia oraz niskich kosztów paliwa.