Wersja FSI 1.6 16V o mocy 115 KM to technologicznie bardziej zaawansowana odmiana wolnossącego benzyniaka w II generacji A3. Silnik z bezpośrednim wtryskiem charakteryzuje się bardzo dobrą dynamiką (0-100 km/h w okolicach 10,9 s), wyższą kulturą pracy i, w teorii, niższym apetytem na paliwo – realnie spalanie w trybie mieszanym to 7-7,5 l/100 km, przy dynamicznej jeździe rośnie do ok. 8-9 l. Największym atutem tej wersji jest elastyczność, możliwość korzystania z wysokich obrotów i płynniejsze rozwijanie mocy niż w bazowej odmianie MPI. Plusem jest również dobrze wyciszone wnętrze, wygodne fotele i przestronność kabiny, choć bagażnik jest nieco mniejszy niż w wersjach z LPG. Wady FSI są typowe – silnik nie lubi taniego paliwa (zalecana 98-ka, regularna wymiana świec i filtrów), jest wrażliwy na jakość wtryskiwaczy, a koszt ich wymiany/regeneracji jest wysoki. Największą bolączką jest powstawanie nagaru na zaworach ssących (objawy: utrata mocy, niestabilna praca, dławienie przy starcie). Układ rozrządu wymaga wymiany paska i osprzętu zgodnie z zaleceniami producenta. Przy zaniedbaniach mogą pojawiać się wycieki oleju i mieszanie się płynów (uszczelka głowicy). FSI nie toleruje LPG. Komfort jazdy i prowadzenia jest wysoki, zawieszenie dobrze tłumi nierówności, ale amortyzatory czy tuleje czasem szybciej się zużywają przy intensywnej eksploatacji. Wadą są również sporadyczne awarie czujników i typowa dla tej epoki „kapryśność” elektroniki (komunikaty błędów, wskaźniki, zamek centr.). A3 1.6 FSI polecane jest osobom świadomie wybierającym nowoczesne rozwiązania i regularny serwis za cenę codziennego komfortu i umiarkowanej dynamiki.