AUDI A3 8P 2.0 16V FSI 150KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A3 8P 2.0 16V FSI 150KM to benzynowa propozycja skierowana do kierowców poszukujących lepszych osiągów i nowoczesnej technologii, niż oferują standardowe jednostki MPI. Silnik z bezpośrednim wtryskiem FSI generuje 150 KM i zapewnia bardzo dobrą dynamikę (do setki w około 8,9 sekundy), świetną elastyczność oraz przyzwoite spalanie – średnio 7–8,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Plusem jest kultura pracy silnika, cicha praca na wolnych obrotach i możliwość sprawnego wyprzedzania w trasie. Model zachwyca prowadzeniem: zawieszenie jest zwarte, układ kierowniczy precyzyjny, wnętrze wyciszone i ergonomiczne. Największy minus to wrażliwość FSI na jakość paliwa – silnik wymaga wyłącznie dobrej benzyny (zalecana 98-oktanowa), a oszczędzanie na tankowaniu prowadzi do powstawania nagaru na zaworach, utraty mocy i koszt takich napraw bywa niemały. Typowe awarie obejmują nie tylko powstawanie nagaru na dolocie, ale także problemy z wtryskiwaczami i pompką paliwa. Często pojawiają się wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, drobne usterki przepustnicy, sond lambda czy czujników wałka. Elektronika bywa wymagająca, choć poważne awarie są rzadkością. Rozrząd na pasku, wymaga regularnej wymiany zgodnie z zaleceniami producenta – zaniedbanie grozi poważną awarią. Komfort podróży i funkcjonalność wnętrza to atuty modelu, choć bagażnik mógłby być nieco większy. Auto najlepiej sprawdza się u osób świadomych konieczności profilaktyki i regularnego serwisu, którzy doceniają dynamiczną jazdę i prestiż marki bez obsesji na punkcie taniości utrzymania.