AUDI A3 8P 2.0 TDI 140KM PD BKD BKP BMM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A3 8P 2.0 TDI 140KM PD to kultowy diesel, który uchodzi za jedną z najczęstszych wersji na rynku wtórnym. Co ciekawe, pod oznaczeniami BKD, BKP i BMM kryją się drobne różnice konstrukcyjne, jednak kluczowy jest fakt, że każda z tych odmian korzysta z systemu pompowtryskiwaczy, który zapewnia bardzo wysoką elastyczność, znakomite osiągi (0-100 km/h w ok. 9–9,5 s), a jednocześnie spalanie poniżej 6 l/100 km przy umiejętnej jeździe. Wytrzymałość silnika to legenda – nieraz osiąga ona ponad 400 tys. km na oryginalnych głównych podzespołach, pod warunkiem regularnych wymian oleju (najlepiej co 10–15 tys. km), filtrów paliwa oraz pilnowania parametrów wtrysków. Plusem jest bardzo dobra dynamika – znacznie lepsza niż w 1.9 TDI, wysoka kultura pracy (jak na diesla), łatwość serwisu i szeroka dostępność części. Atut stanowi też świetne prowadzenie: zawieszenie zestrojone na sztywno, doskonale radzi sobie z szybkim pokonywaniem zakrętów i dynamiczną jazdą na trasie. Model ten jest także bardzo praktyczny, a bagażnik oraz funkcjonalność wnętrza stoją na wysokim poziomie. Niestety, model nie jest wolny od wad typowych dla diesli z końca lat 2000: pojawia się problem z pękającymi głowicami cylinderów (najczęściej silniki BKD – szczególnie w autach wyprodukowanych do 2007 r.), awarie dwumasowego koła zamachowego, wycieki oleju z turbo i skrzyni biegów oraz powtarzające się awarie pompowtryskiwaczy (regeneracja lub wymiana w okolicy 250–300 tys. km). Szczególnie problematyczna bywa też tandetna uszczelka pod głowicą, która może prowadzić do przedostawania się płynu chłodniczego do oleju (charakterystyczny mleczny kolor). EGR oraz DPF łatwo zapychają się przy jeździe miejskiej, co wymaga profilaktycznego wypalania na dłuższej trasie. Wadą jest także zużycie turbosprężarki – rzadko kiedy wytrzymuje powyżej 250 tys. km bez regeneracji. Dla wielu użytkowników minus stanowi też słabnąca trwałość elektroniki pokładowej po 15 latach – najczęściej awarie czujników ABS, ESP, czujnika temperatury i centralnego zamka. Zawieszenie, choć trwałe, wymaga wymiany kompletu wahaczy i łączników co 150–200 tys. km. To model polecany do dużych, regularnych przebiegów i osób, które nie boją się nieco droższych napraw przy poważniejszych awariach – w zamian oferuje dynamikę, trwałość i bardzo niskie koszty jazdy przy dobrym serwisie, a także ponadczasową klasę premium Audi.