Najmocniejszy diesel w gamie – Audi A3 8V 2.0 TDI 184KM (CUPA, CUNA) – to wybór dla osób, które na co dzień oczekują nie tylko oszczędności, lecz także sportowego temperamentu oraz potencjału do dynamicznej jazdy. 184 KM i 380 Nm dostępne są niemal od samego dołu, co daje sprint do 100 km/h w nieco ponad 7 sekund (wariant Quattro jeszcze szybciej) i pozwala na łatwe pokonywanie długich tras. Plusem tej wersji jest bardzo dobra elastyczność w każdym zakresie obrotów, szeroka oferta nadwozi (hatchback, sedan, wersje S line), bogate wyposażenie oraz opcjonalny napęd Quattro. Kabina wykończona jest wysokiej klasy materiałami, fotele zapewniają dobre trzymanie boczne, liczne systemy wsparcia kierowcy ułatwiają codzienność. Koszty utrzymania automatycznej skrzyni S-Tronic są wyższe niż przy manualu – wymagane są wymiany oleju co 60 tys. km i profilaktyczna kontrola mechatroniki. Najczęstsze awarie? Zdarzają się uszkodzenia pompowtryskiwaczy przy przebiegach powyżej 200 tys. km, uszkodzenia turbosprężarki (drobne wycieki, spadek płynu po długiej trasie), awarie EGR oraz, rzadziej, przetarcia przewodów chłodzenia. DPF wymaga okresowego wypalania, szczególnie przy miejskiej eksploatacji. Zdarzały się zgrzyty mechatroniki S-Tronic oraz pojedyncze awarie czujników ciśnienia w kolektorze dolotowym. Przy dynamicznej jeździe szybko zużywają się dwumasowe koło zamachowe i sprzęgło. Zawieszenie wyraźnie sztywniejsze niż w słabszych dieslach – czuć sportowy akcent, ale auto pozostaje praktyczne i komfortowe. Plusy? Poczucie pewności prowadzenia, niskie spalanie, bardzo dobre osiągi, odporność na wysokie przebiegi przy regularnym serwisie. To samochód dla wymagających kierowców, którzy oczekują od diesla typowo sportowych doznań i nie chcą sięgać po benzynowe GTI.