AUDI A4 B5 2.5 TDI PD 150KM AFB/AKN – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B5 2.5 TDI PD 150KM to najsilniejszy wysokoprężny wariant w tej generacji – sześciocylindrowy diesel V6 (AFB, AKN) z bezpośrednim wtryskiem zapewnia prawdziwie dynamiczną jazdę (0-100 km/h w 9 s) i moment aż 310 Nm. Silnik ten zachwycał płynnością pracy, wyciszeniem i brzmieniem niespotykanym w ówczesnych dieslach konkurencji. Spalanie: trasa 6,5–7,5 l/100 km, miasto ok. 9–10 l/100 km. Wielką zaletą jest trwałość podstawowych podzespołów – o ile serwisowany był regularnie, silnik wytrzymuje 500 tys. km. Słabym punktem jest jednak awaryjność rozrządu (dwa paski, kilka rolek – naprawa kosztowna), popychacze hydrauliczne, klawiatura głowicy oraz zacierające się wałki rozrządu (niedostateczny smarowanie przy złym oleju). Użytkownicy raportują też awarie przepływomierza powietrza, czujników (ABS, EGR), wycieki oleju i płynu chłodniczego spod pokryw i uszczelek głowicy. Sprzęgło dwumasowe wytrzymuje ok. 180-250 tys. km, lecz wymiana jest kosztowna. Zaletą są za to bardzo dobre osiągi, możliwość taniego tuningu oraz szeroka baza części używanych i zamienników. Zawieszenie pięciowahaczowe jest komfortowe, lecz „miękkie” – wymaga regularnej wymiany tulei i amortyzatorów. Elektronika: typowe usterki zamka, szyb, wskaźników, czujników. To auto dla osób pokonujących długie trasy, oczekujących mocy i trwałości, ale świadomych kosztów serwisu – wymaga profilaktyki i częstego serwisowania.