Najmocniejszy z rodziny 2.5 TDI (180KM, kody AKE, BDH, BAU) stanowił propozycję dla najbardziej wymagających użytkowników oczekujących sportowej elastyczności i bezkompromisowej komfortowej jazdy w długodystansowej eksploatacji. Silnik six-cylinders osiąga 180KM, ponad 370Nm momentu, osiągając przy tym przyspieszenie około 8,1 sekundy do „setki”. Konstrukcja, mimo zaawansowania technicznego, zachwyca płynnością oddawania mocy, bardzo cichą pracą oraz wysokim komfortem jazdy. Ten diesel świetnie nadaje się do jazdy z dużymi prędkościami autostradowymi i na trasy, a wersje quattro z nim pod maską oferują wręcz wzorcowy napęd w klasie średniej premium. Spalanie w trasie 7,5–8 l/100 km, miasto około 9,5–10 l. Największe bolączki: awarie wałków rozrządu (bardzo wrażliwe na zaniedbania serwisowe), wycieki oleju, wysoka cena rozrządu i trudny dostęp do podzespołów w komorze silnika. Po wyższym przebiegu sprzęgło i dwumasa potrafią wymagać wymiany, regeneracja turbo nie jest rzadka – szczególnie w egzemplarzach tuningowanych (faktyczny potencjał do podnoszenia mocy przy zachowaniu wytrzymałości). Pompa wtryskowa Bosch VP44 czy Siemens potrafi sprawić problemy po 300 tys. km, kosztownie naprawialne. Zawieszenie wymaga regularnej kontroli (przy intensywnych przebiegach łożyska, tuleje, amortyzatory wymienia się szybciej niż w benzynowych wersjach). Elektronika przy sporadycznych kablach czy modułach wymaga regularnej diagnostyki, zwłaszcza sterowniki silnika i komfortu. Kabina – premium: climatronic, pełna elektryka, komfort, dobry system audio, opcjonalna skóra i nawigacja. To model dla fana jazdy dalekiej, prestiżu i odrobiny sportu – wymaga jednak wyjątkowo regularnego i profesjonalnego serwisu, wysokiej kultury jazdy i dbałości o olej oraz rozrząd.