AUDI A4 B7 2.5 TDI 163KM BCZ/BDG – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B7 2.5 TDI 163KM (BCZ, BDG) to ostatnia inkarnacja kultowego, sześciocylindrowego diesla V6 w ofercie klasy średniej Audi. Silnik 2.5 TDI, poprawiony w stosunku do wcześniejszych wersji dzięki wytrzymalszym wałkom, zmodernizowanym pompom oleju i trwalszemu układowi rozrządu, generuje 163KM i imponujące 370Nm momentu. Plusem tej wersji jest charakterystyczna elastyczność diesla V6 – przyspieszenie do 100 km/h w ok. 8,9 s, świetna płynność pracy i bardzo dobre osiągi nawet przy jeździe z pełnym obciążeniem. Motor 2.5 TDI jest stworzony do dłuższych dystansów: w trasie spala 7,5–8,5 l, w mieście do 10 l – wynik bardzo przyzwoity jak na wagę i możliwości auta. Największą wadą pozostaje skomplikowana obsługa serwisowa – dwa paski rozrządu, kosztowna wymiana wałków rozrządu oraz zużycie dwumasy i sprzęgła po 200 tys. km są znane w środowisku mechaników. Mimo ulepszeń – pojawiają się wycieki oleju spod pokryw zaworowych, nagar w dolocie, awarie pomp wtryskowych (oryginalny VP44 jest mocno wrażliwy na jakość paliwa), jak również czasem drobne wycieki płynu z chłodnic EGR i turbo. Właściwa obsługa (wymiana oleju co 10–12 tys. km, profilaktyczny serwis rozrządu) pozwala uniknąć kosztownych napraw. Zawieszenie komfortowe, idealne na autostrady – wymaga jednak systematycznego serwisu tulei i amortyzatorów. Wnętrze i wyposażenie to typowy premium: skóra, climatronic, el. fotele, nagłośnienie Bose, bogate wersje quattro. Elektronika – solidna, choć z wiekiem pojawiają się niedomagania w zamkach, wskaźnikach, klimatyzacji (zarówno mechanizmy, jak i czujniki). Ta wersja to wybór świadomych użytkowników, którzy oczekują luksusu, wysokiej elastyczności, prestiżu i gotowi są zaakceptować wyższe koszty eksploatacji – silnik V6 TDI nadal budzi respekt i jest symbolem niemieckiego dieselpower.