AUDI A4 B8 FL 3.0 TDI CR 204KM CLAB – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Wersja 3.0 TDI CR 204KM (CLAB) to „młodszy brat” legendarnych, dużych diesli Audi, zaprojektowana dla flot, osób robiących duże przebiegi i każdego, kto marzy o V6 pod maską. Motor ten wyróżnia się wysoką kulturą pracy, miękką charakterystyką, dużą elastycznością (400Nm dostępnych od 1250 obr./min) oraz niskim – jak na rozmiar auta – spalaniem (trasa poniżej 6,2 l/100 km, miasto rzadko powyżej 8 l). Przyspieszenie do setki: ok. 7,1 sekundy (quattro). Jednostka ta daje poczucie płynności i prestiżu wyższego segmentu, a w codzienności ceni się znakomite wyciszenie, bardzo wygodne wnętrze z klimatyzacją dwustrefową, bogatymi multimediami, adaptive cruise control i opcjonalnym sportowym zawieszeniem. Plusem jest trwałość konstrukcji: regularna obsługa (olej co 15 tys. km, rozrząd co 120–140 tys. km) pozwala osiągać przebiegi 400 tys. km bez większego remontu. Wady tej wersji to koszty napraw wtryskiwaczy CR (piezoelektryki – regeneracja 1500–2000 zł/szt.), wycieki oleju spod pokrywy zaworowej i turbo, skłonność do zapychania filtra DPF przy miejskiej eksploatacji, awarie EGR, czasami problem z chłodnicą EGR. Sprzęgło i dwumasa wymagają regularnej kontroli – w quattro ich wymiana jest kosztowna, a przy skrzyni multitronic/S-Tronic wymagana jest wymiana oleju co 60 tys. km. Po 200 tys. km możliwe drobne awarie mechatroniki DSG lub czujników NOx/DPF, sporadycznie także wymiana pompy wody, termostatu. Zawieszenie komfortowe i przewidywalne, wymaga obsługi gum/amortyzatorów po 150–200 tys. km. Model wyróżnia się niezrównanym połączeniem komfortu, trwałości i umiarkowanych kosztów serwisu – o ile właściciel dba o profilaktykę i nie używa auta tylko na krótkich dystansach. To kompromis dla wymagających, jeżdżących dużo i szukających ciszy, elastyczności oraz klasycznego brzmienia V6 w codziennym użytkowaniu.