AUDI A4 B9 2.0 16V TFSI 190KM CVKB DBPA – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B9 2.0 16V TFSI o mocy 190KM (silniki CVKB, DBPA) to nowoczesny reprezentant segmentu średniej klasy premium, zaprojektowany z myślą o dynamicznej, ale i komfortowej codziennej jeździe. Serce tego modelu to czterocylindrowa jednostka turbo, wyposażona w system bezpośredniego wtrysku paliwa oraz technologię COD (Cylinder On Demand), czyli tymczasowe odłączanie dwóch cylindrów podczas lekkich obciążeń, co realnie przekłada się na oszczędność paliwa. Moc 190KM i 320Nm zapewnia przyspieszenie do 100km/h w nieco ponad 7,4 sekundy, gwarantując elastyczność na każdym biegu oraz pewność podczas wyprzedzania i jazdy z wyższymi prędkościami autostradowymi. Plusem wersji CVKB/DBPA jest wyraźna poprawa kultury pracy w stosunku do poprzednich generacji – silnik jest cichy, równomierny, a moment dostępny już od niskich obrotów czyni ten model nie tylko szybkim, ale i bardzo przewidywalnym w miejskim ruchu czy na trasie. Bogate wyposażenie jest praktycznie standardem: klimatyzacja trójstrefowa, wygodne fotele (opcjonalnie sportowe S-Line), system multimedialny MMI z dotykowym ekranem, LED-y, liczne systemy bezpieczeństwa, asystenci pasa ruchu, adaptacyjne światła, kamerki i park assist oraz opcjonalna skrzynia S-Tronic lub napęd quattro. Wnętrze imponuje jakością materiałów, ergonomią, cyfrowym kokpitem i wyciszeniem na najwyższym poziomie w klasie. Wady tego silnika są typowe dla generacji TFSI – głównie podatność na osadzanie nagaru na zaworach ssących, wynikająca z bezpośredniego wtrysku (przy przebiegach powyżej 80–100 tys. km zalecane jest czyszczenie). Znany jest również problem wyciągającego się łańcucha rozrządu (należy kontrolować co 100–120 tys. km, objawem może być grzechotanie przy rozruchu na zimno, nierówna praca lub błędy faz rozrządu), oraz sporadyczne awarie pompy wody, uszczelki chłodnicy oleju i wycieki oleju spod pokrywy zaworowej. Przy większych przebiegach zdarzają się również przypadki awarii cewek i świec zapłonowych (wymiana najrzadziej co 60–80 tys. km), a także sporadyczne awarie zaworu PCV (odma objawiająca się falowaniem obrotów na wolnych). Turbo przy regularnej wymianie oleju (zalecane interwały co 10–12 tys. km dobrej jakości syntetyku) wytrzymuje 200–250 tys. km przed pierwszą regeneracją. Model B9 bardzo dobrze radzi sobie z dłuższymi trasami, zachwyca prowadzeniem na zakrętach (dzięki adaptacyjnemu układowi kierowniczemu), a zawieszenie na codzień jest komfortowe i dopiero w wersjach S-line z większymi felgami bywa nieco sztywniejsze. Elektronika jest wyjątkowo dopracowana; błędy systemów multimedialnych, parkowania czy klimatyzacji zdarzają się rzadko i są szybko usuwane przez serwis. Nie zaleca się montażu LPG – bezpośredni wtrysk i wysokie temperatury pracy wykluczają długotrwałą i bezproblemową eksploatację na gazie. Audi A4 B9 2.0 TFSI 190KM to świetny kompromis – premium na co dzień, duży zapas mocy i komfort, szerokie możliwości personalizacji, niskie spalanie w cyklu mieszanym (6,7–7,7 l/100km). Dedykowany jest osobom oczekującym nowoczesnej technologii, wyciszenia i dynamiki, akceptującym potrzebę regularnych kontroli rozrządu i czyszczenia osadów nagaru.