AUDI A5 8T FL 1.8 16V TFSI 170KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A5 8T FL 1.8 16V TFSI 170KM to udoskonalona benzyna po lifcie pierwszej generacji A5 coupe/cabrio, skierowana do osób szukających kompromisu pomiędzy dynamiką a oszczędnością w samochodzie klasy premium. Głównym atutem tej wersji jest silnik 1.8 TFSI o mocy 170KM (kod silnika m.in. CJE) – zmodyfikowany względem wcześniejszych generacji, poprawiono tłoki, pierścienie, układ zapłonowy i mapę wtrysku, co zaowocowało mniejszą awaryjnością i niższą tendencją do poboru oleju. Przyspieszenie do 100 km/h to 8,1 s, a średnie spalanie waha się w granicach 6,5–8 l/100 km (miasto 8,5–9,5 l). Kierowca doceni płynność pracy motoru, szeroką dostępność momentu oraz wysoką kulturę na niskich i średnich obrotach. Na plus należy zaliczyć stosunkowo niedrogie serwisowanie, sprawność wersji z S-Tronic oraz precyzyjny układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie. Wnętrze A5 po lifcie to lepsze wygłuszenie, szersze ekrany MMI, nowe elementy tapicerki, lepsza ergonomia oraz bogate opcje multimedialne i bezpieczeństwa. Do wad zaliczyć trzeba podatność na powstawanie nagaru na zaworach ssących (regularne czyszczenie co 80–100 tys. km jest zalecane), okazjonalne wycieki oleju spod pokryw zaworowych oraz wytrzymałość rozrządu łańcuchowego – po 120–150 tys. km zalecana kontrola, objawem są grzechotania na zimno i drobne błędy synchronizacji faz. Nie poleca się montażu LPG z powodu wtrysku bezpośredniego. Użytkownicy zauważają także szybkie zużycie cewek i świec zapłonowych (wymiana co 60 tys. km), oraz sporadyczne awarie zaworu PCV (falowanie obrotów, trudności przy rozruchu). Generalnie jest to bardzo udana wersja do codziennej jazdy – szczególnie dla tych, którzy oczekują stylu, przewidywalnej eksploatacji i wysokiego komfortu w aucie typu GT.