AUDI A5 8T FL 2.0 TDI CR 177KM CGLC – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

2.0 TDI CR 177KM (CGLC) w A5 8T po lifcie to kompromis między dynamiczną jazdą a typową dieslową oszczędnością – model polecany rodzinom i użytkownikom flotowym, którzy nie chcą rezygnować z komfortu premium coupe na długich trasach. Silnik rozwija 380Nm, zapewniając sprint do 100 km/h w 8,2 s, zaś średnie spalanie to znakomite 5,5–6,5 l/100 km (miasto 7,5 l). Wersja korzysta ze wzmocnionych wtryskiwaczy, poprawionego DPF i lepszego układu EGR. Atutem są bogate pakiety wyposażenia (częste napęd quattro, S-Tronic, LED, zaawansowane multimedia, skóra, rozbudowany system asystentów). Plusem jest również bardzo dobry kompromis na co dzień: dynamiczne przyspieszenia nawet z pasażerami i bagażem, wysoka odporność na przebiegi (przy regularnym serwisie!) i przewidywalny koszt zamienników. Najczęstsze wady to typowe: zapychanie DPF przy jeździe wyłącznie miejskiej, awarie EGR (nagary, zacinanie zaworu), sporadyczne wycieki oleju z turbo, intercoolera i pokryw zaworowych po dużych przebiegach, regeneracja wtryskiwaczy CR po 220–250 tys. km. Przy S-Tronic konieczna jest wymiana oleju (co 60 tys. km); zaniedbana skrzynia to groźba awarii mechatroniki. Zawieszenie komfortowe, choć sportowe warianty wymagają serwisu co kilkanaście lat eksploatacji. Elektronika auta jest bardzo niezawodna; sporadyczne błędy dotyczą czujników komfortu i parkowania przy dużych przebiegach. Nie poleca się montażu LPG. To model dla świadomych – porządna dynamika, styl, komfort, umiarkowany koszt serwisu, typowe bolączki nowoczesnych diesli do przyjęcia przy regularnej profilaktyce.