AUDI A5 8T FL 2.0 TDI ULTRA CR 136KM CJCB – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

A5 8T FL 2.0 TDI ULTRA CR 136KM CJCB to “eco-diesel” w stylowym wydaniu coupe – model skierowany do najbardziej oszczędnych użytkowników, flot, firm i codziennych dojazdów na dalekich dystansach. Motor Common Rail ULTRA wykorzystuje optymalizowaną mapę sterownika, pakiet eco z niskimi oporami toczenia, specjalną aerodynamikę i, w opcji, układ SCR (AdBlue). Moc 136KM i 320Nm wystarcza na codzienną sprawność (0–100 km/h w ok. 10,2 s), przy spalaniu nawet 4,3–5,1 l/100 km w trasie, do 6,5 l w mieście. Plusem ULTRA jest wytrzymałość głównych podzespołów, szeroka dostępność zamienników i mała awaryjność – przy serwisie co 10–12 tys. km nie notuje się poważnych awarii do 250–300 tys. km. Pacjent nie dla dynamicznych – auto wymaga planowania wyprzedzania i nie nadaje się do regularnych sprintów z pełnym obciążeniem. Wady to typowe dla diesli: szybkie zapychanie DPF przy jeździe miejskiej, sporadyczne wycieki oleju spod dekli i turbo, awarie EGR (choć rzadsze niż w mocniejszych wersjach), okresowa regeneracja wtrysków po 230–260 tys. km. Zawieszenie komfortowe, amortyzatory i tuleje wymagają serwisu co 120–150 tys. km. Modelu ULTRA nie poleca się do LPG, a efektywność systemu SCR wymaga tankowania wysokiej jakości AdBlue. Wnętrze typowej klasy premium (komfort, climatronic, MMI, zaawansowane bezpieczeństwo), a elektronika mało awaryjna. To kompromis dla tych, którzy bezwzględnie liczą każdy grosz na paliwo, oczekują marki premium i nie potrzebują sportu coupe – szukają stylu oraz codziennej oszczędności z niemiecką precyzją w rozsądnej cenie eksploatacji.