AUDI A5 8T FL 3.0 V6 24V TFSI 272KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A5 8T FL 3.0 V6 24V TFSI 272KM to jedna z najbardziej ekskluzywnych i emocjonujących wersji poliftowej pierwszej generacji A5 – coupe/cabrio, która pozostaje ukłonem w stronę wymagających kierowców oczekujących nie tylko stylu, ale też sportowej duszy i komfortu klasy premium. Sercem tej odmiany jest sześciocylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem mechanicznym, rozwijający 272KM i aż 400Nm momentu obrotowego już od dołu. Efekt? Sprint do 100 km/h w zaledwie 5,6 sekundy (quattro), prędkość maksymalna powyżej 250 km/h (ogranicznik) oraz wyjątkowa elastyczność na każdym biegu. Brzmienie V6, z szerokim, basowym zakresem dźwięku na wyższych obrotach, to motoryzacyjna symfonia, której nie podrobi żaden czterocylindrowiec. Plusem tej wersji jest bardzo zaawansowana technika – kompresor, bezpośredni wtrysk, zmienne fazy rozrządu i napęd quattro tworzą zestaw nie tylko dynamiczny, ale także przewidywalny i trwały, jeżeli przestrzega się rygoru serwisowego. Wnętrze to ścisły premium: skórzane sportowe fotele, MMI z rozbudowanym menu, znakomite audio, climatronic, pakiet LED i bogactwo asystentów. Wadą wersji 3.0 TFSI jest wysoki koszt utrzymania. Zużycie paliwa w mieście to nawet 13–16 l/100 km, trasa rzadko schodzi poniżej 9 l. Najpoważniejszym mankamentem jest nagar na zaworach ssących – typowy dla silników FSI/TFSI z bezpośrednim wtryskiem: po przebiegu ok. 80–120 tys. km spada moc, pojawia się nierówna praca. Co kilka lat konieczne jest czyszczenie nagaru metodą mechaniczną. Do typowych usterek należą wycieki oleju spod pokryw zaworowych i pompy próżniowej, sporadycznie uszkodzenia cewek zapłonowych i świec. Rozrząd – oparty na łańcuchu – wymaga kontroli; rozciągnięcie po 180–220 tys. km objawia się grzechotaniem przy rozruchu i błędami synchronizacji. Kompresor generalnie uznawany jest za trwały, ale zaniedbanie wymiany oleju i filtrów kończy się kosztowną regeneracją. Skrzynia S-Tronic (lub Tiptronic) – obowiązkowa wymiana oleju co 60 tys. km, w przeciwnym razie możliwa awaria mechatroniki. Quattro zapewnia najwyższą trakcję, ale przy dynamicznej jeździe szybciej zużywają się opony, amortyzatory i tuleje zawieszenia. Elektronika auta, choć mocno rozbudowana, jest bardzo pewna – drobiazgi typu czujniki parkowania, wskaźniki, radio MMI to najczęstsze tematy napraw po latach. Model ten wymaga regularnych przeglądów, stosowania wysokiej jakości oleju (wymiana max. co 10 tys. km!) i profilaktyki – w zamian daje radość z jazdy, komfort oraz prestiż coupe, który coraz trudniej znaleźć w czasach downsizingu.