AUDI A5 8T FL 3.0 TDI CR 245KM CDUC CKVB CKVC – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

A5 8T FL 3.0 TDI CR 245KM (CDUC, CKVB, CKVC) jest esencją sportowego diesla premium coupe/cabrio segmentu GT. Silnik 3.0 V6 Common Rail rozwija 245KM i aż 500Nm – setka w 5,8 s, natychmiastowa reakcja na gaz i niekończąca się elastyczność czynią z tej wersji świetnego długodystansowca, idealnego do integracji z napędem quattro i szybkim automatem S-Tronic/Tiptronic. Dużym atutem są rekordowo niskie zużycie paliwa (5,6–6,4 l/100 km poza miastem, miasto 7,8–8,5 l), nieprawdopodobna trwałość mechaniki i komfort prestiżowego wnętrza. Model wyposażony jest w rozwiązania klasy highline: pełna elektryka, MMI Plus, Bang & Olufsen, sportowe fotele, LED, komplet asystentów bezpieczeństwa, premium skóra. Mechanika wersji 245KM ma bardzo wysoki pułap odporności – rozrząd wymieniany co 100–120 tys. km, regeneracja turbo, wtryskiwaczy CR po ok. 250 tys. km, regularna wymiana oleju oraz obsługa DPF i EGR. Wady? Tak jak inne 3.0 TDI, podatny na problemy przy zaniedbaniach profilaktyki: zapychanie filtra DPF (przy jeździe miejskiej), zużycie EGR (nagary, czasami awarie chłodnicy EGR), drobne wycieki z turbo, intercoolera i dekla po dużych przebiegach, pojedyncze przypadki zużycia kół dwumasowych i sprzęgieł (szczególnie w quattro przy agresywnej zmianie biegów). W samochodach z S-Tronic wymagane regularne wymiany oleju – kosztowna naprawa mechatroniki przy zaniedbaniach. Zawieszenie S-line ultrakomfortowe i przewidywalne, jednak koszt napraw rośnie z dynamiką jazdy. Elektronika bardzo solidna – błędy czujników parkowania, komfortu czy klimatyzacji pojawiają się głównie przy 200+ tys. km. Model polecany jest dla osób ceniących połączenie prestiżu, komfortu, dynamiki, przewidywalnych kosztów przy wysokich przebiegach pod warunkiem rzetelnej obsługi serwisowej.