AUDI A6 C5 2.4 30V 165KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A6 C5 2.4 30V 165KM (oznaczenia silnika m.in. ALF, AGA, BBV) to propozycja dla miłośników klasycznej, sześciocylindrowej benzyny i wysokiej kultury pracy, typowej dla aut segmentu premium przełomu wieków. Silnik V6 30V zapewnia sprint do 100 km/h w ok. 9,3 s i prędkość maksymalną przekraczającą 220 km/h. Największą zaletą tej wersji jest aksamitna praca motoru, elastyczność na każdym biegu, odporność na złej jakości paliwo oraz duża przewidywalność mechaniki. Motor przy regularnym serwisie przekracza 400 tys. km, nie boi się LPG (pod warunkiem montażu dobrej instalacji i kontrolowania luzów zaworowych). Wnętrze oferuje luksus typowy dla klasy premium – szerokie, wygodne fotele, świetne wyciszenie, skóra/alcantara (w wyższych wersjach), bogate wyciszenie i ergonomiczny kokpit. Słabe strony? Typowe wycieki oleju spod pokryw, simmeringów i przewodów vacuum, trudne do usunięcia bez rozbierania połowy komory silnika. Wspólna dla V6 bolączka to problematyczny rozrząd – wymagający wymiany pasków, rolek i napinaczy co ok. 90 tys. km. Wadą jest także wysokie spalanie w mieście (14–16 l/100 km, w trasie 8–9,5 l), usterki cewek zapłonowych, przewodów, awarie przepływomierza czy krokowca po 200 tys. km. Zawieszenie miękkie, komfortowe, lecz drogie w naprawie po latach (wielowahaczowy układ wymaga serwisu gum, tulei, amortyzatorów). Elektronika auta – relatywnie stabilna, choć zdarzają się awarie podświetlenia, ogrzewania i centralnego zamka. Blachy wciąż odporne na rdzę, choć ranty drzwi i nadkola wymagają inspekcji. Model rekomendowany tym, którym zależy na kulturze jazdy, komforcie i „dźwięku spod maski”, gotowym zaakceptować wyższe rachunki za paliwo i serwis. Klasyk dla wymagających!