AUDI A6 C5 2.5 TDI 150KM AFBAKN – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A6 C5 2.5 TDI 150KM (AFB/AKN) to wersja turbodiesla, która zbudowała legendę niemieckiego segmentu E z przełomu wieków. Silnik V6 typu TDI oferuje 150KM i 310Nm, zapewniając dobrą elastyczność oraz przyspieszenie do „setki” w ok. 10,3 s, a prędkość maksymalna przekracza 210 km/h. Największym atutem jest wysoka kultura pracy – dźwięk i płynność V6 wyczuwalne są na każdym biegu, nawet przy zimnym silniku. Samochód słynie z trwałego bloku, wytrzymałościa na długie przebiegi (powyżej 400 tys. km) i ponadczasowego komfortu podróżowania – świetne wygłuszenie, ergonomiczne siedzenia, precyzyjny kokpit, szeroka kanapa, bogate pakiety wyposażenia (pochodzące jeszcze z czasów, gdy segment premium był projektowany bez kompromisów cenowych). Zawieszenie wielowahaczowe zapewnia zarówno stabilność, jak i komfort, a każda naprawa układu napędowego jest dobrze znana każdemu serwisowi. Wersja 2.5 TDI zachwyca odpornością na złe paliwo i prostotą adaptacji do długich tras. Słabe strony? Do największych bolączek należy awaryjność pompy wtryskowej VP44 (efektem są kłopoty z rozruchem, zgaśnięcia na ciepło, tryb awaryjny – regeneracja pompy lub elektroniki wymagana co 250–350 tys. km). Rozrząd (dwa paski, napinacze, rolki) ma trudny i kosztowny serwis, a zaniedbania skutkują poważnymi awariami zaworów i tłoków. Po dużych przebiegach typowe są wycieki spod dekli, turbo i przewodów vacuum, awarie przepływomierza powietrza, a także sporadyczne uszkodzenia turbo (spadki mocy, dymienie). Zawieszenie wymaga wymiany wahaczy, amortyzatorów i tulei po 160–200 tys. km. Wnętrze nadal prezentuje się dobrze – tapicerki przewidywalnie się trzymają, elektronika jest stabilna (typowe awarie: centralny zamek, szyby, klimatronik). Model polecany tym, którzy szukają komfortowego, oszczędnego diesla na lata – przy dbałości o profilaktykę serwisową odwdzięcza się bezawaryjną jazdą i komfortem nieosiągalnym przez współczesne „budżetówki”.