AUDI A6 C6 FL 2.0 TDI CR 136KM CAGB – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A6 C6 FL 2.0 TDI CR 136KM (CAGB) to popularny wybór dla osób, które poszukują środka kompromisu między oszczędnością, rozsądkiem kosztowym a prestiżem klasy wyższej. Po liftingu szóstej generacji, model ten zyskał nie tylko świeższy wygląd, ale przede wszystkim potężnie poprawioną jednostkę napędową z rodziny Common Rail. Silnik 2.0 TDI o mocy 136KM i momencie 320Nm (dostępnym już od 1750 obr./min) sprawnie napędza sporych rozmiarów limuzynę – sprint do setki w 10,3 s, prędkość maksymalna 208 km/h i świetna elastyczność już od miejskich prędkości. Jednostka CAGB uchodzi za niewysiloną, co zwiększa jej długowieczność i odporność na zaniedbania użytkownika. Samochód znakomicie sprawdza się w długiej trasie – wyciszone wnętrze, ergonomiczne fotele z szerokim zakresem regulacji, MMI z dużym ekranem, rozbudowane opcje multimedialne i wygodne abstrakcyjne wykończenia tworzą wrażenie klasycznej, solidnej limuzyny. Spalanie to kluczowy atut tej wersji: w trasie można zejść do 5,2–5,7 l/100 km, w warunkach miejskich 6,5–7,2 l/100 km. Plusem jest miękka praca silnika, odporność na gorszej jakości paliwo, szeroka dostępność zamienników osprzętu, tania regeneracja wtryskiwaczy oraz długowieczność przy uczciwie przestrzeganych wymianach oleju (co 10–12 tys. km) i rozrządu (co 120–140 tys. km). Najczęstsze wady tej odmiany dotyczą kilku obszarów. Filtr DPF, choć trwały, nie toleruje typowych miejskich, krótkich dojazdów – jazda wyłącznie na krótkich odcinkach powoduje szybkie zapchanie i konieczność wypalania lub regeneracji filtra. Warto regularnie „przepalać” DPF podczas jazdy autostradowej. Typowe są sporadyczne awarie zaworu EGR – efektem są błędy sterownika, spadki mocy, podwyższone spalanie i kopcenie; wymagana jest profilaktyka czyszczenia kanałów dolotowych oraz okresowa regeneracja EGR. Po ok. 200 tys. km pojawiają się usterki wtryskiwaczy (spadki mocy, nierówna praca, problemy z rozruchem na zimno), wycieki oleju z pokrywy zaworowej oraz okolic turbo. Silnik wymaga regularnej wymiany pasków alternatora, pomp wody i kontroli stanu uszczelniaczy, gdyż wycieki są typowe przy dużych przebiegach. Zdarzają się drobne usterki elektroniki komfortu (zamykanie, szyby, wskaźniki MMI), a zawieszenie wielowahaczowe po 180–220 tys. km wymaga gruntownych napraw (tuleje, amortyzatory, czasem regeneracja przekładni kierowniczej). Model CAGB nie lubi przeciąganych interwałów między wymianami oleju, a pierwsze objawy (głośniejsza praca, hałas wałków rozrządu) należy szybko diagnozować. W codziennej eksploatacji wersja CAGB oferuje znakomitą funkcjonalność, świetną relację ceny do jakości, tanie użytkowanie oraz dostęp do bardzo przewidywalnych kosztów przeglądów i napraw. To samochód do świadomego użytkowania, z szeroką ofertą serwisów, idealny do miasta i na trasę przy regularnej, skrupulatnej obsłudze.