AUDI A6 C8 FL 45 TDI EVO 245KM MILD HYBRID DMGH – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A6 C8 FL 45 TDI EVO 245KM Mild Hybrid (DMGH) to diesel klasy premium, który reprezentuje najnowsze trendy technologiczne w segmencie E. Silnik 3.0 V6 EVO, wspierany miękką hybrydą 48V, rozwija moc 245 KM i potężne 500 Nm, co gwarantuje wybitną elastyczność – auto przyspiesza do 100 km/h w 6,1 s (z quattro), a dostępność momentu już od 1500 obr./min sprawia, że wyprzedzanie na autostradzie jest błyskawiczne i bezpieczne. System mild hybrid pozwala na „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem, szybkie ponowne uruchomienie i bezobsługową rekuperację energii. Spalanie? W trasie 5,5–6,3 l/100 km (przy spokojnej jeździe), w mieście ok. 7,8–8,8 l – doskonały wynik na tle konkurencji z segmentu E. Największą zaletą tego silnika jest jego bezprecedensowa kultura pracy – brak wibracji, doskonałe wyciszenie, miękkie oddawanie mocy – oraz ogromna długowieczność. Przy regularnym serwisie (olej max. co 12 tys. km, rozrząd co 120–150 tys. km, obsługa AdBlue) auta te przejeżdżają nawet ponad 400–500 tys. km bez generalnych remontów. Wnętrze A6 C8 po lifcie to synonim luksusu: dwa dotykowe ekrany MMI, cyfrowy kokpit Virtual Cockpit, ambientowe podświetlenie LED, szerokie, komfortowe fotele (w opcji z masażem/wentylacją), pakiet bezpieczeństwa (full asystenci, Lane/Side Assist, tempomat adaptacyjny, matrix LED), nagłośnienie premium (Bang & Olufsen) i duży wybór tapicerek. Zawieszenie adaptacyjne z Drive Select zapewnia zarówno komfort na dziurach, jak i sportowe prowadzenie. Minusy? Jak przystało na nowoczesnego diesla, konieczna jest regularna obsługa systemów emisji – szybkie zapychanie DPF przy jazdzie głównie po mieście (samoregeneracja wymaga tras), serwis AdBlue (z czasem awarie czujników NOx, pompka, sporadycznie przewody), regeneracja wtryskiwaczy CR po 230–280 tys. km, wycieki spod pokryw zaworowych i intercoolera po większych przebiegach, sporadyczne awarie EGR. System mild hybrid wymaga okresowego serwisowania baterii, paska i aktualizacji softu po 100–150 tys. km. Skrzynia S tronic wymaga wymiany oleju co 60 tys. km, a zaniedbania grożą kosztowną naprawą mechatroniki. Komfortowy układ zawieszenia po 140–180 tys. km wymaga serwisu gum, amortyzatorów; agresywna jazda na dużych felgach skraca trwałość elementów. Elektronika auta jest zaawansowana, ale pozbawiona typowych dużych wad – incydentalnie pojawiają się błędy czujników parkowania, systemów komfortu czy aktualizacje MMI. Blacharka świetnie zabezpieczona – progi, ranty drzwi i spód auta wymagają jedynie podstawowej konserwacji. To model dla użytkownika szukającego przewidywalnego, oszczędnego, niesamowicie komfortowego diesla klasy premium, który zaoferuje rezerwę mocy i luksusową podróż po latach – lecz wymaga sumiennego serwisu i świadomości kosztów długoterminowych przy zaawansowanej technice.