AUDI A8 D2 2.5 TDI 180KM AKE/BAU – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A8 D2 2.5 TDI 180KM (AKE/BAU) to ukoronowanie legendarnego, pięciocylindrowego diesla w topowej limuzynie końca lat 90. i początku XXI w. Wersja ta, oferująca 180 KM i 370 Nm, zapewnia rewelacyjną elastyczność, doskonałą dynamikę (0–100 km/h: 8,7 s; V-max ok. 230 km/h) oraz wybitnie niskie spalanie nawet przy dynamicznej jeździe (trasa 6,5–7,5 l, miasto ok. 8,5 l). Silnik AKE/BAU słynie z bardzo wysokiej wytrzymałości i komfortu pracy, o ile użytkownik nie zaniedbuje regularnego serwisu rozrządu (dwa paski, napinacze, rolki) oraz pompy wtryskowej VP44 (to kluczowy i kosztowny element, wymagający regeneracji co 250–300 tys. km). Aluminiowa karoseria (ASF) to zabezpieczenie antykorozyjne na lata – większość egzemplarzy nie wykazuje typowych ognisk rdzy nawet po 25+ latach. Kabina zachwyca przestrzenią, wyciszeniem i wiecznotrwałą tapicerką oraz pełnym zestawem komfortu: klimatyzacja, elektryka, skóra/alcantara, nagłośnienie Bose. Zawieszenie (klasyczne lub opcjonalnie pneumatyczne) pozwala płynąć przez nierówności, lecz po 200 tys. km wymaga inwestycji w amortyzatory, wahacze i tuleje. Do największych wad należą: wycieki spod dekli, przewodów turbo i intercoolera po większych przebiegach, awarie pompy wtryskowej i EGR, czasami zatarcia turbosprężarki (szczególnie po jeździe miejskiej). Elektronika, choć minimalistyczna jak na obecne standardy, po latach wymaga sporadycznej wymiany zamków, szyb, naprawy wyświetlaczy i kontroli instalacji klimatyzacji. Model ten uznawany jest za długowieczne auto klasy executive, przewidywalne kosztowo i nadające się zarówno do firmy, jak i na codzienne trasy rodzinne. Przy regularnym serwisie – wciąż jest nie do zdarcia.