AUDI A8 D3 4.0 V8 TDI CR 275KM ASE – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A8 D3 4.0 V8 TDI CR 275KM (ASE) to flagowy wariant wysokoprężny drugiej generacji luksusowej limuzyny Audi, łączący potężną moc z doskonałym wyciszeniem i komfortem. Sercem auta jest ośmiocylindrowy diesel V8 z Common Rail, oferujący aż 275 KM i imponujące 650 Nm już od 1800 obr./min. Motor ten zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w okolicach 6,7 s oraz bezproblemowe utrzymywanie prędkości autostradowych z pełnym obciążeniem – to limuzyna dla najbardziej wymagających. Największymi atutami tej jednostki są: monumentalny moment obrotowy dostępny przy niskich obrotach (auto bez wysiłku rusza nawet pod pełnym obciążeniem), wzorowa elastyczność oraz kultura pracy równa benzynie klasy premium. A8 D3 4.0 TDI zachwyca także kabiną: szerokie, ergonomiczne fotele z wentylacją, masażem, podgrzewaniem, najwyższej klasy system audio, pełna elektryka i cicha kabina wykończona doskonałymi materiałami. Adaptacyjne zawieszenie (lub opcjonalna pneumatyka) płynnie tłumi nierówności. W codziennej eksploatacji A8 D3 4.0 TDI wyróżnia się niskim spalaniem na trasie (ok. 8–8,5 l), zaskakuje ostrą, pewną jazdą, nawet przy dużej masie auta, a aluminiowa karoseria (ASF) praktycznie eliminuje rdzę i utrzymuje niską wagę. Najpoważniejsze minusy? Złożoność konstrukcji V8 CR: kosztowne serwisy rozrządu (łańcuch rozrządu z napinaczem – wymaga kontroli po 200 tys. km), typowe wycieki spod pokrywy zaworowej, intercoolera oraz turbo po większych przebiegach. Awaryjność układu wtryskowego CR po 250 tys. km (wtryskiwacze, pompa), regeneracje turbosprężarek, czasami usterki EGR oraz zapychanie DPF (szczególnie przy miejskiej eksploatacji). Skrzynia Tiptronic wymaga wymiany oleju co 60 tys. km. Elektronika przewidywalna, lecz systemy komfortu (szyby, zamki, soft MMI) oraz czujniki parkowania mogą po latach szwankować. To limuzyna dla biznesu, wymagających długodystansowców i koneserów segmentu F – dbałość o regularny serwis skutkuje latami bezproblemowej, prestiżowej jazdy w najwyższym komforcie, z oszczędnością na tle benzynowych wariantów.