AUDI A8 D3 4.2 V8 TDI 326KM BVN – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A8 D3 4.2 V8 TDI 326KM (BVN) to topowy diesel limuzyny Audi, wyznaczający standardy luksusu, osiągów i nowoczesnej technologii początku XXI wieku. Sercem jest podwójnie doładowany V8 CR o mocy 326 KM i aż 650 Nm (od 1600 obr./min) – setka pojawia się w 5,9 s, a elastyczność tej jednostki jest wręcz niespotykana poza segmentem najbardziej sportowych GT. Dzięki napędowi quattro i automatycznej skrzyni Tiptronic, auto perfekcyjnie radzi sobie przy dynamicznej jeździe oraz na długich trasach. Komfort podróży to wzór: fotele z pełną elektryką, wentylacją, masażem, grzaniem, topowe nagłośnienie, wszechstronne wyciszenie oraz rozbudowane systemy bezpieczeństwa i multimediów. Zaawansowane zawieszenie adaptacyjne lub pneumatyka zapewniają komfort zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Eksploatacja? Zaskakująco niskie spalanie poza miastem, mimo masy i mocy (7,8–8,9 l/100 km trasa, 11–13 l w mieście). Największą wadą jest wysoki koszt serwisu – szczególnie naprawa rozrządu (łańcuch i napinacze – skomplikowana operacja), awarie hệmu wtryskowego po 220–250 tys. km (kosztowna regeneracja wtryskiwaczy i turbo), okresowe wycieki spod dekli, intercoolera czy chłodnic. DPF oraz EGR wymagają regularnego serwisowania – miejska jazda to ryzyko szybkiego zapchania. Zawieszenie adaptacyjne/pneumatyczne kosztowne w naprawach przy wysokim przebiegu. Elektronika rozbudowana, lecz przewidywalna – sporadyczne awarie komfortu (zamykania szyb, softu MMI, czujników). Model dla miłośników prestiżu, potęgi diesla i luksusu na najwyższym poziomie – wymaga dbałości, ale zapewnia niepowtarzalne wrażenia i bezkompromisowy komfort.