JAGUAR XK I FL 4.2 V8 300KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Jaguar XK I FL 4.2 V8 300KM to wyraźnie poprawiona wersja kultowego GT, która pojawiła się na rynku w wyniku liftingu na przełomie lat 2002/2003. Do największych zmian należało zastosowanie powiększonego, mocniejszego silnika AJ-V8 o pojemności 4196 cm³, rozwijającego 300KM i 420Nm, co przekładało się na jeszcze lepszą elastyczność i osiągi – sprint do setki skrócił się do 5,9 s, a prędkość maksymalna pozostała na poziomie 250 km/h. Wnętrze zyskało bardziej nowoczesny wygląd – zachowując klasyczne drewno i skórę, wprowadzono lepiej działające systemy nawigacji, dobrej klasy audio i rozbudowany komputer pokładowy. Fotele pozostały bardzo komfortowe, z szerokim zakresem regulacji i wentylacją. Standardem było wiele elementów zwiększających bezpieczeństwo: ABS, ESP, komplet airbagów i system kontroli trakcji. XK 4.2 po liftingu prowadzi się stabilnie, nawet w dynamicznej jeździe po łukach, zawieszenie zyskało na trwałości, a skrzynia automatyczna jest pewna i płynna, pod warunkiem regularnej wymiany oleju. Do wad tej wersji należy wysoka podatność tylnego zawieszenia na szybkie zużycie elementów metalowo-gumowych, sporadyczne awarie układu chłodzenia i typowo wysokie koszty napraw elementów związanych z silnikiem i elektroniką. Znane są przypadki drobnych awarii systemów komfortu (szyby, centralny zamek, radio, sterowanie fotelem). Elementy blacharskie są dobrze ocynkowane, choć warto dbać o regularne mycie progów i zakamarków. Właściciele cenią model za emocje z jazdy, klasyczny styl coupe lub kabriolet, wysoki komfort podróżowania i bardzo solidny napęd, który przy właściwej obsłudze pozwala osiągnąć znaczne przebiegi bez generalnych remontów.