KIA CERATO 1.5 CRDI 102KM D4FA – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Kia Cerato 1.5 CRDI 102KM D4FA to propozycja z poprzedniej dekady, ceniona na rynku wtórnym za bardzo niskie koszty utrzymania i trwałość mechaniczną. Czterocylindrowa jednostka 1.5 CRDI wykorzystuje wtrysk Common Rail oraz turbo o stałej geometrii, co przekłada się na moc 102KM i 235Nm, efektywne 0-100 km/h w ok. 12,5 s przy realnym spalaniu nawet poniżej 5,0 l/100km (trasa) i 5,5–6,2 (miasto). To samochód typowy „na lata”, używany zarówno jako auto rodzinne, jak i pojazd flotowy. Główne atuty to bezproblemowy rozrząd na pasku (koszty wymiany bardzo niskie), szeroka baza zamienników i tania obsługa. Wnętrze Cerato jest praktyczne: przestronna kanapa, pojemny bagażnik (przód 345 l, sedan powyżej 400 l), ergonomiczne rozplanowanie przycisków, solidne materiały, odporne na ścieranie. Standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację, podstawowe radio, elektryczne sterowanie szybami, czasem ABS i poduszki boczne. Największe wady: głośna praca silnika na wyższych obrotach, delikatne sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe – wymagają wymiany po ok. 160–180 tys. km, typowe drobne wycieki oleju z miski i przewodów turbo. W mieście filtr DPF (obecny w autach z końca produkcji) łatwo się zapycha, pompa wysokiego ciśnienia bywa capryśna przy kiepskim paliwie. Karoseria wymaga konserwacji, szczególnie progi i nadkola. Model rekomendowany do flot, osób szukających po prostu taniego, trwałego samochodu i ceniących prostotę obsługi.