MITSUBISHI CARISMA 1.6 16V 103KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Mitsubishi Carisma 1.6 16V 103KM (1995–2004) – prawdziwy klasyk wśród samochodów kompaktowych, znany z niezawodności, przystępnych kosztów eksploatacji i praktyczności. Motor 1.6 16V (103KM/145Nm, rozrząd pasek, 5MT, FWD) zapewnia spokojną, ale przewidywalną jazdę: 0–100 km/h w 11,5 s, vmax 190 km/h, spalanie miasto 8,1–9,2 l, trasa 6,4–7,5 l. Kluczowe zalety: bardzo tanie naprawy rozrządu (pasek wymieniany co 80 tys.), szeroka dostępność zamienników (wiele wspólnego z Volvo S40), legendarna odporność mechaniki na LPG, przewidywalność wszystkich podzespołów i prosta budowa, która przy niewielkim nakładzie finansowym zapewnia pełną sprawność przez setki tysięcy km. Wnętrze: komfortowe fotele, ergonomiczna deska, trwałe materiały, manualna klimatyzacja, proste audio, duży bagażnik (430–1340 l – liftback). WADY: przy większym przebiegu luzy na układzie kierowniczym, sporadyczna korozja progów i nadkoli, szybkie zużycie zawieszenia na złych drogach, przecieki pokrywy zaworowej powyżej 150 tys., bugi centralnego zamka oraz wycieraczek, miękkie amortyzatory do wymiany po 120 tys., czasem awarie cewek zapłonowych. Auto wymaga wymiany rozrządu/paska co 80 tys., regularnych przeglądów zawieszenia, amortyzatorów, wymiany oleju max co 12 tys. To niezawodny, tani w utrzymaniu samochód na lata dla rodzin, młodych kierowców, flot taxi, uczniów i kolekcjonerów klasyków z przełomu wieków. Praktyczność, wszechstronność i japońska trwałość w najlepszym wydaniu.