MINI ONE R50 1.6 16V 90KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

MINI One R50 1.6 16V 90KM (2001–2006) – kultowy przedstawiciel pierwszego nowoczesnego MINI, wyróżniający się prostotą mechaniki i bardzo wysoką trwałością na tle współczesnych stosunkowo małych aut miejskich. Sercem modelu jest 4-cylindrowy motor 1.6 16V (90KM/140Nm, rozrząd łańcuch, 5MT/CVT, napęd przód) zapewniający zwinność oraz kompaktowy rozmiar: 0–100 km/h w 10,9 s, vmax 178 km/h, spalanie miasto 7,7–9,3 l, trasa 5,8–7,1 l. Najważniejsze zalety: bardzo tani rozrząd, tania regeneracja osprzętu (alternator/pompy), trwałość jednostki przy regularnej wymianie oleju (przebiegi pow. 300 tys. km możliwe bez remontu), przewidywalność napraw, odporność na LPG IV gen., ogromny wybór zamienników (współpraca z BMW/Rover). Kabina MINI R50 nawet dziś zachwyca stylem retro, szeroką personalizacją, praktycznym układem deski i bagażnikiem 160–660 l (składana kanapa), fotele pseudo-sport, opcje panoramicznego dachu, dobra widoczność i intuicyjna obsługa. WADY: szybkie zużycie sprzęgła i automatu w ruchu miejskim/firmowym, wycieki pokrywy zaworowej powyżej 110 tys., sporadyczne bugi elektryki szyb/centralki, amortyzatory tracące sztywność po 120 tys. km, miejscowa korozja progów i dolnych partii drzwi. Model wymaga regularnej wymiany oleju, inspekcji rozrządu i zawieszenia, czyszczenia układu dolotowego oraz serwisu skrzyni. Idealny dla kobiet, młodych kierowców, retro entuzjastów lub flot taxi premium i firm szukających nietuzinkowego auta miejskiego.