MITSUBISHI CARISMA II 1.9 DI D 102KM F9Q – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Mitsubishi Carisma II 1.9 DI-D 102KM F9Q (2000–2004) to kompakt klasy niższej średniej, który dzięki połączeniu japońskiej niezawodności z francuskim silnikiem wysokoprężnym zdobył popularność wśród użytkowników szukających trwałego, oszczędnego auta zarówno na codzień, jak i na dłuższe trasy. Sercem tej wersji jest jednostka Renault F9Q (1.9, 102KM/215Nm, rozrząd pasek, 5MT), która pozwala na sprawne przemieszczanie się: 0–100 km/h w 11,8 s, vmax 185 km/h, spalanie miasto 6,0–7,0 l, trasa 4,5–5,3 l. Zalety modelu to niskie koszty serwisowe (wiele części zamiennych, szeroko dostępnych na rynku), niskie spalanie oraz dobra trwałość motoru (przebiegi powyżej 300 tys. km nie są wyzwaniem). Rozrząd wymieniany co 90–120 tys., turbosprężarka i wtryskiwacze przy zachowaniu czystości ON-u są wytrzymałe, a osprzęt elektryczny pochodzi z szeroko dostępnego katalogu Renault. Wnętrze auta jest ergonomiczne, fotele wygodne nawet na długich trasach, deska rozdzielcza prosta i czytelna, a bagażnik 430 l w wersji liftback umożliwia przewóz rodzinnych pakunków. WADY: Słabsze wyciszenie kabiny przy wyższych prędkościach, wycieki oleju z okolic turbo/uszczelek po 180 tys., bugi układu EGR, szybsze zużycie zawieszenia na polskich drogach oraz sporadyczne awarie elektroniki (przyciski, szyb, centralka). Model wymaga regularnych przeglądów i wymiany oleju co 10 tys., okresowej inspekcji turbosprężarki i wymiany rozrządu. Mitsubishi Carisma 1.9 DI-D 102KM to świetny wybór do codziennej jazdy, taxi, floty i dla rodzin szukających taniego, ekonomicznego auta o solidnej konstrukcji.