NISSAN PRIMERA II 2.0 16V 130KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Nissan Primera II 2.0 16V 130KM (P11 GT, 1997–2002) – to sportowa odmiana dobrze znanego modelu, zaprojektowana z myślą o kierowcach ceniących dynamikę i emocje. Serce: silnik SR20DE (2.0, 130KM/178Nm, łańcuch rozrządu, 5MT), sprint 0–100 km/h 9,0 s, vmax 210 km/h, spalanie miasto 8,9–10,5 l, trasa 6,4–7,7 l. Model GT wyróżnia się bardziej wyostrzonym układem jezdnym, sztywniejszym zawieszeniem, sportowymi fotelami, pakietem stylistycznym (próg, alufelgi, niższy prześwit), ostrzejszym wydechem i bogatszym wyposażeniem fabrycznym. Wielkim plusem pozostaje trwały, bezobsługowy rozrząd, szeroka baza zamienników, tania regeneracja osprzętu i przewidywalność serwisu. Primera GT dobrze znosi tuningi (do 150 KM bez poważnych ingerencji) i sprawdza się nawet na torach track-day. Wnętrze zapewnia dobre wyciszenie, bogatą ergonomię (klima, lepsze audio, grube dywaniki), praktyczny bagażnik (465–1320 l) i bardzo dobrą widoczność. WADY: szybkie zużycie sprzęgła przy sportowej jeździe/flocie, wycieki pokrywy zaworowej po 110–140 tys., bugi elektroniki (centralny zamek, szyby), amortyzatory do wymiany po intensywnym torowaniu, podatność progów na korozję bez konserwacji, kosztowniejsza naprawa zacisków sportowych hamulców. Model wymaga sezonowej wymiany oleju (max co 10 tys.), kontroli napędu, regularnych przeglądów zawieszenia i zaworów. To hot-hatch segmentu sedan dla pasjonatów youngtimerów, firm taxi sport i klasycznych fanów JDM.